פטור מהיטל השבחה לביה"ח הדסה על הקמת פארק טכנולוגי בשל "מטרתו הציבורית"

השופט קיבל את הטענה לפיה מטרת הפארק היא למעבדות מו"פ שלא יבוצע בהן ייצור סדרתי

פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים נתן פטור לבית החולים הדסה מתשלום היטל השבחה עבור הפארק הטכנולוגי המוקם בקמפוס הרפואי של הדסה עין כרם. זאת, למרות שייתכן שבפארק הטכנולוגי תנוהל פעילות של חברות היי-טק למטרות רווח, ולמרות שהפארק נבנה בשיטת BOT, בה היזם בונה מתפעל ומוסר את הנכס לממשלה.

השופט יצחק שמעוני דחה טענה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים, לפיה אין להעניק פטור מתשלום היטל ההשבחה בקרקע העתידה לשמש גוף כלכלי למטרות רווח. השופט קובע כי החוק מדגיש את המטרה הציבורית ולא את היעדר כוונת הרווח, וכי יש לפטור את הדסה מהיטל ההשבחה כדי לעודד אותה להמשיך ולעסוק בפעילותה.

הדסה מקימה את הפארק על אדמת קרן הקיימת המוחכרת על ידה באמצעות חברה המשותפת לה ולאוניברסיטה העברית. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים דרשה מהדסה תשלום של היטל השבחה, ואילו הדסה ביקשה פטור בשל היותה מוסד ציבורי.

שמעוני קיבל את עמדת הדסה, לפיה המטרה המיועדת של הפארק היא למעבדות מחקר ופיתוח, תעשיות טכנולוגיות או רפואיות, בעלות זיקה לבית החולים, שלא יבוצע בהן ייצור סדרתי.

בסופו של דבר, מציין שמעוני, האוניברסיטה הקימה כבר בעבר פארק היי-טק דומה ושם לא נדרש היטל השבחה. מכיוון שכך, לדבריו, הדבר תומך במסקנה שראוי שהרשות תשמור על מדיניות אחידה ולא תסטה ממנה. את הדסה ייצג עו"ד דוד בסון ואת הוועדה המקומית, עו"ד דורית ירחי. (ע.ש 10/04).