שמאי אסיף בוועדית הנדל"ן של גלובס: התכנון הוא לא חסם

עו"ד עפר טויסטר הציע להפריט את הבדיקות ברמת ההיתרים, ולהסמיך גופים לתת היתרי בנייה

"התכנון אינו חסם, אך יש צורך בשיפור הניהול השוטף", כך אמר ראש מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף בפאנל בנושא תכנון ובנייה. לדבריו ביזור סמכויות לוועדות מקומיות ש-8 מהן כבר הוסמכו על ידי שר הפנים להכין תוכניות מפורטות, היא דוגמא טובה לצעד כזה. לדבריו, עם הרצון לייעל ולפשט את התכנון עדיין נותרה הבעיה של צפיפות הולכת וגוברת בישראל ואינטרסים אין ספור.

אסיף אמר, כי ועדות התכנון סופגות ביקורת קשה, אך עליהן מוטל להכריע במערך האינטרסים, במטרה לחסוך מבתי המשפט עבודה זו. אחרי אסיף עלו ארבעה דוברים מצד השוק הפרטי, ותקפו את הסירבול בהליכי התכנון בישראל. יו"ר לשכת השמאים, רן וירניק, הציע להטמיע את נזקי התכנון בחוק הנזיקין, והתייחס לבעייתיות שבהתעלמות מהציפיות בעת מתן פיצוי.

עו"ד עופר טויסטר, תקף את הקשיים שהערימו גופי התכנון בפני חברת איקאה, לגבי תוכניתה לבנות חנות בשימוש חורג, סניף נוסף במעויין שורק בראשל"צ. לדבריו, יש להפריט בדיקות ברמת ההיתרים - כפי שמכון בדיקה לרכב מוסמך להעניק רישוי.

עו"ד יהודה רווה הצביע על הבעייתיות שאין חוק שמסדיר את עבודת הקבלן. לדבריו, הפיקוח המועט על קבלנים וחאפרים מוביל לירידה דרסטית באיכות הבנייה.