תיירות אדריכלית

מתי לאחרונה הבטתם למעלה על הנוף העירוני? סדרת מדריכי תיירות מפורטים תעניק לכם נקודת מבט אדריכלית " במיזם "בתים מבפנים", שייתקיים בת"א במאי, ייפתחו בפנינו בתים ואתרים כמו מסדרונות בית המשפט, הקומה ה-32 (הסגורה) של מגדל שלום ואתר הבניין של מרכז פרס לשלום

תיירי כל העולם - עצרו רגע. נכון, אתם נוסעים המון, כבר הייתם בכל מקום ויותר מפעם אחת. אבל מתי לאחרונה לקחתם את הרגע להסתכל על הנוף העירוני שסביבכם? מתי הזדמן לכם לחדור ולהיכנס לליבה של ההוויה האורבנית הזו, להרגיש שיש לכם "מידע פנים"? זה קורה לא אחת, בביקור בעיר זרה או מוכרת, שתוקפת אותנו התחושה שהיינו יכולים ליהנות יותר אם רק מישהו היה מראה לנו את המקומות השווים באמת. במיוחד בנסיעת עסקים, כשאין זמן לכלום.

בדיוק על הצורך הזה החליטו לענות אנשי מגזין האדריכלות והעיצוב הנחשב "Wallpaper", שהוציאו לאור סדרת מדריכי ערים במהדורת כיס "דיסקרטית", כדבריהם, בשיתוף עם הוצאת פאידון היוקרתית. בניגוד למדריכי הטיולים הישנים והטובים, אלו בעצם ספרוני "ערים למתקדמים" - הדרכה ממוקדת ומתומצתת היטב, לאנשי העולם הגדול.

הסדרה הראשונה, בת 20 מדריכים, הושקה ביריד הספרים הבינלאומי בפרנקפורט באוקטובר האחרון, והקיפה ערי עולם מובילות כמו לונדון, ניו יורק, מילאנו, אמסטרדם, ריו דה ז'נרו, שנחאי, סידני, טוקיו, ברצלונה ופריז. סדרת המשך של עשר ערים נוספות יצאה זה עתה, בחודש מארס, ובה ערים כמו מיאמי, ליסבון, בייג'ין, אתונה ודובאי. בחודש מאי תצא הסדרה השלישית, ובה כלולה גם העיר העולמית הראשונה בישראל - תל אביב.

איפה לישון במקסיקו סיטי; איפה לעשות כושר בסן פרנסיסקו; איפה לאכול בבנגקוק; איפה לקנות בקופנהאגן. מידע מובחר ומצומצם, מעודכן להפליא, מבוסס על סטייל ויוקרה, ארכיטקטורה וטעם הטוב.

כל מדריך נפתח בתמונת פנורמה של הסקיי-ליין של העיר, ועל גביה מסומנים הבניינים שכדאי להכירם (landmarks). פרק מיוחד בפתיחת הספרון מוקדש לאתרים אלה, ועוד פרק לציוני דרך אדריכליים בעיר. בחלקו האחורי של המדריך משורטטת מפת העיר כשהיא מחולקת לאזורים ואתרי עניין, על פי מפתח פשוט ונוח לשימוש.

פרקים נוספים מוקדשים לבתי המלון הכי שווים (עד לרמת החדר הספציפי שכדאי להזמין); 24 שעות - איך למצות את המיטב בעיר בביקור בן יום אחד; החיים האורבניים - מסעדות, בארים ומועדונים שאסור להחמיץ; ספורט וספא - למי שלא יכול בלי או לאלה שרוצים לראות איך מעוצב חדר הכושר של המחר; שופינג (כמובן) ומקומות מפלט ליום מחוץ לעיר.

עובדה מדהימה היא שהספרון, המעוצב כפנקס אישי דקיק (ויש בו גם מקום לשרבוטים ורשימות פרטיות), מכיל בעיקר מידע ויזואלי. כך הופכת חוויית הדפדוף למעין טיול ויוצרת היכרות אינטימית עם המקומות עוד לפני שהגענו אליהם.

להרגיש בבית

הצורך הזה, להרגיש בבית, עומד גם בבסיסו של מיזם "בתים מבפנים", שייתקיים בתל אביב בתחילת החודש הבא. בסוף השבוע של ה-4-5 במאי ייפתחו בפנינו בתים ואתרים כמו מסדרונות בית המשפט (ולשכות השופטים), הקומה ה-32 (הסגורה) של מגדל שלום, אתר הבניין של מרכז פרס לשלום; אתרי פרויקטים בבנייה או כאלה שכבר אוכלסו, משרדי אדריכלים ומעצבים; בתים פרטיים של מובילי טעם וסטייל, כמו למשל הלופט של אלון קסטיאל, שבו מצולמות כמעט את כל הפרסומות שראינו בזמן האחרון; וסיורים עירוניים בעקבות הבאוהאוס, סיור בציר השדרות או סיור עם האדריכל המרתק סעדיה מנדל ביפו העתיקה, שהוא היה בין בוניה ומשקמיה. והכל בחינם, בסבסוד עמותת התיירות תל אביב.

היוזמה, שהגו אדריכל אלון בן נון והמפיקה אביבה לוינסון, מבוסס על פורמט מצליח המשלב תיירות ואדריכלות, חברה וקהילה, במסגרת אירועי "בית פתוח". זוהי מסורת צעירה, שהתפתחה בעשור האחרון והיא מתקיימת במהלך סוף שבוע אחד בשנה בלונדון, בניו יורק, ובאמסטרדם, למשל.

בסך הכל ישתתפו באירוע כ-50 אתרים, יהיו פעילויות מיוחדות לאנשי מקצוע, לחובבי אדריכלות, לסקרנים ותיירים ולילדים. לדברי בן-נון, הפרויקט, הנערך לראשונה בארץ, זכה להיענות ושיתוף פעולה מרשימים, הן מצד העירייה והן מצד גורמים עסקיים ופרטיים שאליהם פנו, בבקשה לפתוח את דלתם למבקרים.

המארגנים מבקשים לעורר עניין רב ככל האפשר בתיירות מקומית בפוקוס אדריכלי, וכן ליצור הזדמנות למפגש בין אנשי מקצוע העוסקים בבנייה ובתכנון לבין הקהל הרחב, מתוך העיר ומקרב התיירים שיצטרפו.

בן-נון מסביר כי בחו"ל המושג "אופן האוס" מגיע מעולם הנדל"ן. מדובר למעשה בפורמט של זימון הלקוחות הפוטנציאליים לראות נכס העומד למכירה או להשכרה. "אנחנו רצינו לבדל את עצמנו מהסגנון הניו יורקי, למשל, וגם להדגיש שאצלנו רוב הסיורים הם עם האדריכלים בפרויקטים שלהם, בין אם מדובר בפרויקטים ציבוריים, עסקיים או בתים פרטיים", אומר בן-נון.

אין ספק שיש בכך ממד שיווקי, מעין "חלון ראווה" לאדריכלים, הזוכים בהזדמנות לחשוף את המיטב שבעבודותיהם לקהל מעוניין. למרות זאת, אומר בן נון, כי "דווקא אלה שזה עשוי להיות שיווקי או מכירתי עבורם היו יותר סקפטיים. לעומתם, דווקא הגדולים, שלא צריכים את החשיפה הזו בשביל שיווק עצמי, כמו אילן פיבקו או אמנון בראור, נענו בלי היסוס".

לדבריו, כיוזמה חד פעמית היוזמה זוכה לתמיכה ולעידוד, אך כדי לבסס גם כאן מסורת ואירוע שנתי, יש צורך בתקציב וחסויות שיכסו את העבודה הקשה, שמושקעת כעת בהתנדבות מלאה. "

Wallpaper city guides נמכרים תמורת כ-9 אירו או 12 דולר, בדוכני הספרים ברוב נמלי התעופה. פרטים נוספים: www.phaidon.com/travel