"האחריות למניעת הפסקות חשמל היא של המדינה"

כשנתיים לאחר כניסת הגז הטבעי למשק, כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק מתבסס על גז טבעי שהחליף את השימוש במזוט ובסולר, אבל מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר עדיין אינו מרוצה.

כיום רק חברת החשמל ובית הזיקוק באשדוד מחוברים לצנרת הולכת הגז הטבעי, כאשר מפעלי התעשייה הגדולים רחוקים לפחות שנתיים מהחיבור לגז.

לדברי קוגלר, משרד התשתיות מודע לבעיה זו, ועד סוף השנה מתוכננים לצאת שני מכרזים חדשים לחלוקת גז טבעי באזור המרכז והדרום, בהשקעה של 60 מיליון דולר, שיאפשרו בעתיד חיבור צרכנים נוספים לגז.

קוגלר, שבא מהמגזר הפרטי, הוא מאמין גדול בתחרות ובשוק חופשי. יחד עם זאת, הוא לא פוסל התערבות ממשלתית כדי לזרז את הגעת הגז לצרכנים.

"אנחנו מקדמים במרץ את הקמת תשתית ההולכה והחלוקה של הגז הטבעי לצרכנים נוספים. אני מאמין שזה ייתן מענה רחב מאוד לצרכנים שיבקשו להתחבר לגז בשנים הקרובות. במקביל אנחנו בוחנים את הרעיון של חלוקה זמנית באמצעות חברת ההולכה נתיבי הגז הטבעי. אם זה יקדם יותר את חיבור הצרכנים, אנחנו לא פוסלים".

גלובס: צרכני הגז, בעיקר מפעלי התעשייה הגדולים, מתלוננים על בירוקרטיה בלתי נסבלת - מתי ייגמרו העיכובים?

קוגלר: "מערכת ההולכה מתקדמת כיום לפי לו"ז מוגדר וידוע. בכל פרויקט תשתיתי בדרך כלל יש עיכובים מסיבות שונות, כמו בעיות עם קבלני המשנה, גילוי קברים ועתיקות וכו'. אם יהיו עיכובים הם אך ורק מבעיות חיצוניות שלא תלויות בנו. לגבי הבירוקרטיה, אני יכול להעיד מניסיוני שאין כמו שר התשתיות בנימין בן-אליעזר כדי להסיר חסמים. היום כל משרדי הממשלה מבינים היטב את הדחיפות של הנושא".

- מתי אתה מעריך תושלם הקמת צנרת הגז הטבעי לאזור הדרום והצפון?

"צנרת הגז הטבעי לדרום תגיע לרמת חובב לפני סוף 2007, ולאזור ים המלח בתחילת 2008. כדי שהגז יגיע למפעלי התעשייה בדרום הם צריכים למהר ולהתחייב לרכישת גז טבעי. אם הם יזמינו היום את הגז, הם יקבלו אותו כבר בתחילת 2008. לפי לוח הזמנים, צנרת הגז לחיפה תגיע בסוף 2008, וייקח עוד כמה חודשים עד שהגז יזרום. בית הזיקוק בחיפה ותחנת הכוח של חברת החשמל אמורים לפעול בגז כבר בתחילת 2009".

- הודעתם על כוונה לפרסם מחדש את המכרז להקמת תחנת הכוח הפרטית ברמת חובב בו זכו האחים עופר - אבל האוצר מתנגד. איך תפתרו את המחסור בחשמל ב-2009-2010?

"אנו יושבים בצורה מאוד אינטנסיבית עם האוצר, שמגלה הבנה למצב משק החשמל והרזרבות הנמוכות בשנים הקרובות. הנושא נמצא בבחינה, ובקרוב נציג לאוצר את הנתונים. האם החשב הכללי ירון זליכה יסכים לפתוח מחדש את המכרז? תצטרך לשאול אותו. אבל צריך לקחת בחשבון שעל המדינה מוטלת האחריות העליונה לדאוג שלא יהיו הפסקות חשמל. בכל מקרה, מעבר לרמת חובב, אנו מעריכים שלא יהיה צורך במכרזים נוספים בנושא".

- המשק סובל ממחסור חמור בגז טבעי. מה הסיכוי להגיע להסכם עם בריטיש גז?

"עברנו כבר כברת דרך עם בריטיש גז, והסיכוי להשלים את ההסכם הוא טוב. יש כבר סיכומים עקרוניים ואנו מקווים להגיע לסגירה. לגבי הטענה שהגז ממצרים יותר זול, כשלוקחים בחשבון את כל הגורמים כמו זמן האספקה ותנאי התשלום, אנחנו לא רואים הבדלים משמעותיים בין השניים. אם מדובר על יצרנים פרטיים (תחנות כוח) שהחזר ההשקעה שלהם יותר ארוך, יכול להיות שהגז ממצרים יותר מתאים. לעומת זאת, לצרכנים תעשייתיים שחותמים על חוזים קצרי טווח השדה של בריטיש גז יותר מתאים. הכניסה של בריטיש גז לשוק תהיה ב-2010, ואילו המצרים יגיעו בתחילת 2008".

- בינתיים כניסתם של היצרנים הפרטיים שאמורים לספק חלק מהחשמל מתעכבת.

"אנחנו בוחנים כעת מספר רעיוניות שיבטיח שליצרנים הפרטיים יהיה כדאי להשתלב ולהרוויח. אחת האפשרויות היא שנגדיל את רשת הביטחון שמספקת המדינה. התחלנו לגבש תוכנית אב למשק החשמל עד 2030 שתכלול חלוקה בין חברת החשמל ליצרנים הפרטיים. במקביל, פנינו למינהל מקרקעי ישראל בבקשה לקדם את הקצאת הקרקעות ולקדם את התוכניות הסטטוטוריות על מנת להקל על התחנות הפרטיות".

- עברו שלושה חודשים מאז אישור השינוי המבני בחברת החשמל, ושום דבר לא זז - תהיה רפורמה בחברה עד סוף השנה?

"לא רק שתהיה רפורמה בחברת החשמל, אלא שהיא תועיל לחברה. המו"מ עם החברה והעובדים יתחדש בקרוב, ואנחנו מגבשים את עמדתנו. אנחנו פתוחים להצעת שינויים, ואם הם יהיו הגיוניים, אז נהיה קשובים".