מזוז: ועדות לתכנון ובנייה יוכלו לתפוס דחפורים וכלים שבונים שלא כחוק

פעילות ניסיונית של תפיסת כלי העבודה החלה ב-2003 בירושלים וגרמה לירידה בבנייה הבלתי חוקית

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פרסם הנחייה חדשה המתירה לוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה ברחבי הארץ, לפעול לתפיסת כלים כבדים, כמו דחפורים ("שופלים"), מחפרים ("באגרים"), מערבלי בטון ומשאבות בטון, המשמשים לביצוע עבירות בנייה.

הנחיית היועץ, באה במסגרת מדיניות החמרת הטיפול בעבירות הבנייה ברחבי המדינה, והיא מהווה הרחבה של היתר שניתן בעבר לעיריית ירושלים. תפיסת הכלים כפופה לתנאים הקבועים בהנחיה.

במשרד המשפטים אומרים, כי הבנייה הבלתי חוקית מהווה "מכת מדינה" מזה שנים, פוגעת בשלטון החוק וחותרת תחת האפשרות ליצור תכנון כולל, שכן מטיבן של עבירות הבניה יש בהן משום קביעת עובדות בשטח, המקשות ולעתים אף מסכלות אפשרות לתכנון ראוי.

תפיסת הכלים היא אמצעי אכיפה נוסף, הבא לסייע במניעת עבירות בנייה בזמן אמת. מדובר בעצם בעשיית שימוש בסמכות הנתונה למשטרת ישראל לתפיסת כלי המשמש, או העתיד לשמש, לביצוע עבירה, מכוח פקודת סדר הדין הפלילי, לצורך תפיסת כלים המשמשים לבנייה בלתי חוקית.

פעילות ניסיונית ומבוקרת של תפיסת כלי העבודה החלה עוד בשנת 2003 בתחומי העיר ירושלים בהנחיה שהוציא אז היועץ המשפטי של העירייה, למשרד הפנים ולמשטרה, ושחוקיותה אושרה בבג"ץ.

בעקבות הניסיון החיובי שנצבר כתוצאה מהפעלת אמצעי אכיפה זה בירושלים, שהשימוש בו הביא לירידה של עשרות אחוזים בהתחלות בנייה חדשות מחד, ולהתייקרות משמעותית בעלויות הבנייה הבלתי חוקית, החליט מזוז למסד את הנוהל, תוך הרחבה מבוקרת של תחולתו לאזורים נוספים ברחבי הארץ, בהתאם להוראות ההנחיה ובכפוף לפיקוח המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה.

ועדה שתבקש להפעיל את הנוהל, תידרש לפנות בכתב למחלקה לאכיפת דיני מקרקעין. התנאים המוקדמים לבקשה הם שהוועדה "מקיימת באופן מקצועי ויעיל מערכת תכנון ומערכת אכיפה של החוק וכן קיומה של תופעה נרחבת של עבירות בנייה, שבאמצעים הקיימים אין די כדי להצליח לעוצרה".

לפי ההנחיה, תפיסה תיעשה רק כשניתן צו הפסקת עבודות שיפוטי או מינהלי או צו הריסה, אלא אם שוטר נוכח לדעת שהשתהות לשם קבלת צו כזה תביא להתקדמות משמעותית בבנייה וליצירת עובדות מוגמרות בשטח, כמו הצבת מבנים, יציקת בטון למבנה, או פגיעה קשה אחרת בתכנון, בנוף או במראה הסביבה.