תוכנית המתאר המחוזית לירושלים יוצאת לדרך: כמיליון תושבים ב-2020

הולנת"ע השלימה את הטיפול בנושאים האחרונים שנותרו על הפרק בתוכנית המתאר המחוזית החדשה לירושלים, וזו תוכל לצאת לדרך. עם אישורה, תחליף התוכנית את תוכנית המתאר הקיימת של המחוז, שאושרה ב-1977.

באפריל האחרון אישרה המועצה הארצית את הפקדת התוכנית והמליצה על שורת אמצעים משלימים לחיזוק ירושלים. עיקרי החלטות המועצה הארצית היו לגרוע את תוכנית מערב ירושלים (תוכנית ספדיה) ולקבוע ייעודי קרקע במקומם; לא לסמן בשלב זה את כבישי הטבעת המערבית והדרומית ולהמשיך לבחון את נחיצותם והתוויתם במוסדות התכנון; לא לאפשר אכסון תיירותי בפארק המטרופוליני; לייעד את הר איתן לגן לאומי; לחזק השטחים הפתוחים בתחום המחוז; לקבוע קריטריונים תכנוניים ברורים להרחבת היישובים בתחום המחוז.

במסגרת ההחלטה נקבע, כי מינהל התכנון יציג מסמך בדבר הדרכים והכלים לחיזוק ופיתוח העיר ירושלים. נוסף לכך, יוצג אופן מימוש עתודות הקרקע בעיר.

תוכנית המתאר מדגישה את הצורך בשמירה על חוסנה של ירושלים כבירת ישראל, ומציעה אמצעים לשיפור הדימוי של העיר בעיני תושביה ובעיני הציבור הישראלי, ביסוסה הכלכלי, מיתון קונפליקטים בין קבוצות אוכלוסיה בעיר, חיזוק מערכת ההשכלה הגבוהה, עידוד התרבות ואמצעים אחרים שיהוו גורמי משיכה אל העיר.

על-פי התוכנית, צפי האוכלוסיה שנקבע לעיר כבסיס לתכנון המקומי והמפורט לשנת 2020 הוא 950 אלף תושבים (יהודים וערבים). את התוכנית הכינו ישראל קמחי, מוטי קפלן, עדנה לרמן וארי כהן, ובצוות שותפו יועצים מתחומי האקדמיה בנושאי דמוגרפיה, חברה, כלכלה, תחבורה, איכות סביבה, הנדסה ומשפט.