"נכון להיום, תמ"א 38 לא כלכלית"

אבנר לוי יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב: המבחן של חוק דירות להשכרה של שטרית הוא מכרז הפיילוט שיצא בימים אלה בדרום הקריה; אם הוא יצליח זה יכול לתת עידוד לחוק

במארס 2007 נבחר יו"ר חדש לארגון הקבלנים והבונים בתל אביב. מי שנבחר לעמוד בראש הארגון הגדול והדומיננטי ביותר בהתאחדות הקבלנים, עם כ-400 קבלנים מתוך 1,400 חברים ברחבי בארץ, היה דווקא קבלן ירושלמי מוכר מזה 30 שנה, אבנר לוי. קודם לבחירתו, החליט לוי הנמרץ, לעזוב את ההתאחדות הירושלמית בה היה חברת עשרות שנים, ולעבור לארגון התל אביבי, האזור בו הוא רואה את מרכז העשייה הנדל"נית.

מבחינה נדל"נית, לוי הוא קבלן צנוע למדי. לדבריו, החברה שלו בונה היום בשלושה תחומים: מגורים בתל אביב וירושלים, בניין היי-טק בהר חוצבים לחברת פרסיס טכנולוגיה ומלון עסקים שנפתח השנה ברחוב בן יהודה בתל אביב ומנוהל בידי רשת מרקיור (מלון קסם לשעבר). בכוונת החברה גם לבנות מלונות נוספים בצפון ת"א, הרצליה פיתוח ואילת.

בסוף השבוע יקיים הארגון את הפגנת הכוח השנתית הקבועה שלו באילת, במסגרת כנס בהשתתפות כמעט 800 איש וביניהם בכירים בענף, שרים ומנכ"לי משרדים ממשלתיים וחברות.

"ברמה הארצית יש כמה בעיות מרכזיות", אומר לוי, "המסר שלי בכנס הוא שתמ"א 38 (תוספת זכויות בנייה עבור חיזוק מבנים) יכולה להיות מאוד אטרקטיבית, ובת"א זה הכי משמעותי. שם הקרקע היוקרתית ביותר ומחירי הנדל"ן בשמים ושם מאוד כלכלי להשקיע בחיזוק מבנים לרעידות אדמה ושיפוץ. ארגון הקבלנים נמצא בקשר הדוק עם עיריית תל אביב, כששני הגופים מאוד מעוניינים להעלות את הנושא על סדר היום ולשכנע בעלי בתים ויזמים להיכנס לפרויקטים. בינתיים, צצו כל מיני שרלטנים וקבלנים לא-רשומים שמנסים לעשות ביזנס מתמ"א 38 ופונים לדיירים בהצעה של ביצוע פרויקטים לפי תמ"א 38. אני פרסמתי הודעות שהם לא באים מטעם העירייה ומטעם הארגון. אצלנו הקבלנים רשומים וחוקיים, והארגון הוא הכתובת של הדיירים ובעלי הבתים לפיתוח הפרויקטים הללו".

- מה צפוי בתחום בעתיד הקרוב?

"הנושא עבר בקריאה ראשונה ונמצא בהליכים בכנסת לשם ביטול היטל ההשבחה ומס שבח שמוטל על היזם או על הדיירים וביטול המע"מ בגין עסקאות אלה - הקלות הכרחיות על מנת שהפרויקטים האלה ייצאו לדרך. בתום החקיקה תיווצר הזדמנות כלכלית לביצוע תמ"א 38. במיסוי שחל היום על היזם ועל הדיירים, תמ"א 38 לא כלכלית. אם חס וחלילה יש רעידת אדמה, רוב המבנים הישנים לא עומדים בתקן ופשוט יתמוטטו - זה צורך שחייבים לעשות אותו. בנוסף, זה ייתן איכות חיים לתושבים ותיקים שיושבים בדירות במצב ירוד ביותר. הם יקבלו דירה ובניין משופץ ותנאי חיים הרבה יותר טובים. בדרך כלל השינוי יעשה בצורת תוספת על הקומות. אני מאמין שאם הדבר יהיה כלכלי לדיירים, לא תהיה שום סיבה שלא ללכת על האופציה הזו. הדבר יתבטא בתל אביב ובכל הערים שמחירי הנדל"ן בהן גבוהים והביקוש גבוה. זה יכול להיות טוב גם למרכז ירושלים וזה מתקדם למשל גם על ידי מספר חלוצים שעוסקים בכך בראשון לציון".

- אלו נושאים נוספים חשובים לארגון התל אביבי?

"הזמינות של דירות להשכרה. בתל אביב וגוש דן כמעט אין דירות להשכרה. בתל אביב לומדים למעלה מ-30 אלף סטודנטים ויש פתרונות דיור לאלף בלבד. שר השיכון הקודם מאיר שטרית, יזם חוק לעידוד בנייה להשכרה. אני מברך על זה, אבל זה לא הפתרון היחידי, כי הצורך הוא מאוד גדול. מאחר ו-95% מהקרקע שייכת למדינה, המדינה צריכה לשחרר קרקע לפרויקטים לבנייה להשכרה. עוד לפני חוק שטרית יש חוק שהוא חוק טוב מבחינה מיסויית, התיקון לחוק עידוד השקעות הון העוסק בבנייה להשכרה. לטעמי, החוק הקודם הוא חוק כלכלי יותר ונכון יותר, בתנאי שהמדינה תשווק קרקע שמותנית בבנייה להשכרה.

"המבחן של החוק של שטרית הוא מכרז הפיילוט שיצא בימים אלה בדרום הקריה. אם הוא יצליח זה יכול לתת עידוד לחוק, ואם חלילה הוא לא יצליח הוא בעצם יגנוז את החוק".