"הכוונה היא איכשהו להציף את השוק"

כשלושה חודשים חלפו מאז מינתה עיריית ירושלים את האדריכל שלמה אשכול לתפקיד מהנדס העיר, וכבר הוא נאלץ להתמודד עם שאלות וקשיים ששורשיהם אמנם צמחו מזמן, אבל תוכניות לפתרונם נדרשים באופן כמעט מיידי.

לפי מחקר של חברת קירייתא - חברה לייעוץ מוניציפלי, שליש מהדירות הנמכרות במרכז ירושלים עברו לבעלות תושבי חוץ. אחת מכל חמש דירות במרכז ירושלים עומדת ריקה רוב ימות השנה. זאת, בעוד צעירים וותיקים ירושלמים מתקשים לקנות דירה בעיר בשל עליית המחירים. מה עושה העירייה בנדון?

לדברי אשכול, "מבחינה עניינית זה נכון. בשנים האחרונות התחיל בירושלים 'בום' כלכלי ואחת התוצאות היא שיהודים מכל העולם קונים פה דירות. זה ציבור שאנו רוצים לראות בירושלים. לחלקם יש ילדים ונכדים שיגורו פה וחלקם יעברו לפה אולי בעצמם. מצד שני, אכן עולה שאלה לגבי ירושלמים שיוקר הדירות מקשה עליהם, אך זה נכון בכלל בישראל. לאחר ביטול תוכנית מערב העיר אנחנו מנסים להביא למימוש כמה שיותר פוטנציאל בנייה בשכונות קיימות, תוך עיבוי שכונות, ביניהן גוננים, עיר גנים, קריית יובל, מורדות רמת רחל, מורדות גילה ומורדות משואה. בשנים 2008-2009 אנו מתכוונים לאפשר בניית 5000-10,000 יחידות דיור. מדובר בתוכניות בהתהוות וחלקן כבר מסתיימות וצריך להמשיך ולחפש אפשרויות לבנות בתוך העיר. הכוונה היא איכשהו להציף את השוק ויש תוכניות מגורים שהן לטווח הרחוק יותר.

"אבל צריך גם לציין שלא כל היהודים מחו"ל שקונים פה דירות הם עשירים, יש בייחוד יהודים מצרפת שהם ממעמד בינוני ומגיעים לגור עם המשפחות. אותן דירות יקרות ממילא אינן פתרון לצעירים, ולכן הרשות לפיתוח ירושלים וחברת עדן משתמשות בתמריצים לסטודנטים שיוכלו לגור במרכז העיר. צריך לאזן את הדברים. אסור לשכוח את המצב הקשה שהיה פה לפני 3-4 שנים".

נכון להיום, התוכנית הכי בוערת והכי חשובה לתושבי ירושלים היא ללא ספק הרכבת הקלה שתעבור בעיר. בין העירייה, האוצר וזכיינית הרכבת הקלה מתנהל משא ומתן ויתכן שיציאת הרכבת לדרך תידחה עד אפריל 2010.

גלובס: מדוע עדיין לא הגיעו הצדדים להסכם אפילו בנוגע לקצב העבודות?

אשכול: "יש איחורים משמעותיים בביצוע הקו הראשון. זו שיטה טכנולוגית עם הרבה בעיות, שלא נוסתה מספיק בעולם. ראש העיר וכולנו תומכים בפרויקט ומעוניינים לעודד תחבורה ציבורית. היתרי הבנייה מבחינת העירייה כבר מוכנים, אבל עד שלא יגיעו להסכמה ולהתחייבות של הזכיינית, סיטי-פס, לעמוד בלוחות זמנים ולהתחייבות לכמות עובדים מקסימלית זה לא יתקדם. העיר הזו סובלת בצורה בלתי רגילה מהעבודות. אם יגיעו לסיכום שעליו מדברים - לוח זמנים של 20 חודשים - ויעמידו בטחונות, ראש העיר יתמוך. בשלב זה נבדק הסכם שהציעה הממשלה להסכם עם העירייה וסיטי-פס. כשמתחייבים לבנות לך, למשל בית, ולא עומדים בלוחות הזמנים אז יש משבר אמון. העבודות שנעשו הן רק באזור ציר הרצל ואנחנו צריכים להגיע לתוואי של כ-14 ק"מ ולעבור את רחוב יפו עד פסגת-זאב. ברחוב יפו זו פשוט טראומה עסקית וירושלים עוד צריכה לארח אירועים בשנות ה-60 למדינה".

כיאה לעיר כמו ירושלים, קשה להיחלץ גם מתסבוכות פוליטיות. באחרונה פרסמה העירייה שלד תוכנית שהיא מקדמת לפיתוח מזרח ירושלים, ובעיקר פיתוח וחיזוק המע"ר (מרכז עסקים ראשי) המזרחי, בהשקעה התחלתית של כ-200 מיליון שקל. אלא שבמועצת העיר היו קולות שטענו כי מדובר באוסף של תוכניות ישנות, וכי הרקע להכרזה הוא הדיבורים על חלוקת ירושלים וועידת אנאפוליס.

"אני מהנדס עיר ולא מתווכח עם חברי מועצה. התוכניות במזרח ירושלים ובמע"ר המזרחי בפרט מתקדמות ולא התחילו היום, אבל בשנה האחרונה תוכנית המע"ר קיבלה תנופה רצינית, הוחלף צוות התכנון ושונתה המדיניות. ניתנו יותר דגשים לשילוב המע"ר המזרחי עם המע"ר המערבי והמע"ר הצפוני (החרדי), כך שבסוף יהיה המע"ר הירושלמי. שונתה התפיסה העיצובית של כל מע"ר בעיר והתחיל הטיפול בתשתיות. פוטנציאל השימור, התיירות והעסקים במזרח העיר מתגלה תוך כדי התכנון. נוסף לכך, יש תוכניות מגורים גדולות שהעירייה מקדמת בשתי שכונות גדולות במזרח ירושלים. דברים טובים קורים וודאי שזה לא התחיל היום, אבל ראש העיר נתן לזה קידום רציני, ואפילו כינה זאת "תוכנית מרשל", מה שמקנה לעניין מטענים אופטימיים".