הופקדה תוכנית מתחם צים בחיפה: 30 אלף מ"ר משרדים ו-75 יח"ד

הפרויקט ישלב 150 חדרי מלון ועבודות שימור * מתקדמות עבודות חפירת מנהרות הכרמל

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה הפקידה תוכנית להקמת מתחם משולב של משרדים, מגורים, מסחר ומלונאות, בשטח מתחם צים. התוכנית, על 13 דונם, מציעה שינוי ייעוד של שטחי מסחר לאזור מעורב, הכולל 75 יחידות דיור, 150 חדרי מלון ושימושי מסחר ומשרדים בשטח של כ-30,000 מ"ר.

הפרויקט המתוכנן ממוקם סמוך לפרויקט קמפוס האוניברסיטה, בשטח המצוי כיום בתהליך מואץ של תכנון ובנייה. המיקום נגיש לתחבורה ציבורית לאורך הצירים הראשיים של רחוב העצמאות ורחוב פל-ים, באמצעות שילובה של מערכת הסעת המונים (L.R.T) חדשה מתוכננת, וסמוך לתחבורה המסילתית הקיימת, ולכן נקבע תקן חניה מופחת.

הפרויקט כולל מערך שבילים ומעברים, רציף עבור הולכי רגל, המשתרע בין הבניינים לבין הרחבות הפתוחות, הכיכרות והשטחים הפתוחים המתוכננים. התוכנית מייעדת כ-2,000 מ"ר מסחר במבנה לשימור, וכוללת בין היתר התניות לגבי ביצוע והשלמת עבודות השימור, בהתאם לסקר שימור שנערך. המבנה לשימור נכלל ברשימת השימור של עיריית חיפה, והיווה חלק מרקמה עירונית צפופה שאפיינה את העיר העתיקה.

כיום נמצאים באזור התוכנית מבני משרדים ציבוריים ופרטיים, שירותים, מסחר ובילוי. המתחם מהווה השלמה לרקמת הבינוי המחודשת, בין שדרות העצמאות ורחוב חורי לבין כיכר פריז ומשרדי הממשלה, וכולל תכנון מפורט של תמהיל שימושים מגוון, הקניית גמישות בשימושים תוך שמירה על היקף חדרי המלון, דגש על עיצוב עירוני, תשתיות והסדרי תחבורה.

התוכנית מציעה תוספת אוכלוסיה במתחם, הממוקם בקרבת אתר פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים בנמל חיפה ושינועם ברכבת. לאור זאת, דורש המשרד להגנת הסביבה כי טרם הפקדת התוכנית יוגש סקר סיכונים, או לחילופין יתקבלו מסקנות והמלצות סקר הסיכונים שנערך ע"י חברת נמלי ישראל.

במקביל נמשכות במרץ עבודות שיפור התשתית של העיר חיפה, ובראשן פרויקט מנהרות הכרמל. קבוצת כרמלטון מתקדמת בקצב של כ-4 מטרים כרייה ליום, וכ-70 מטרים עד כה. האורך הכולל של המנהרות, שיחברו בין הכניסה הדרומית של חיפה לצומת הקריות (צ'ק פוסט) הוא 5 ק"מ. העבודות צפויות להסתיים ב-2010.