חברים, נא להירגע!

ת"א מגיבה לוול סטריט. זה מובן מבחינה פסיכולוגית אבל אין לזה בסיס ריאלי

לכולם ברור שמה שקורה היום באחד העם הוא תגובה לסוף השבוע הקשה בוול סטריט. ומה שקרה בוול סטריט מזכיר לי מהלך באגרוף המכונה "one two punch" והוא מהלך שבו מתאגרף שמכה את יריבו שוב ושוב ביד שמאל, מכה בו לפתע מהלומה בידו הימנית - לא צפויה ולכן יותר כואבת.

השוק האמריקאי הידרדר בחודשים האחרונים ממכות קבועות מכיוון האינפלציה שהלכה וגאתה, תוך שהיא למעשה ממששת חששות רווחות בשוק. והנה לפתע הגיעה מהלומה בלתי צפויה מכיוון התעסוקה - נתוני האבטלה בארה"ב עלו מ-4.7 ל-5%, שיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם מ-2005. השוק, כאותו מתאגרף מופתע, הגיב בירידות תלולות וכואבות.

הציפייה היא להורדת ריבית של 0.5% במשק האמריקאי ב-31 בינואר, והפעם הציפייה הזאת מלחיצה את המשקיעים.

הורדת ריבית בארה"ב תאותת למשקיעים שהנגיד ברננקי כבול למדיניות ואינו מוביל אותה. הוא מוריד ריבית, למרות עליית האינפלציה ובניגוד למדיניות הכלכלית המקובלת. מהלך כזה מזמין הפעלת לחצים נוספים על הנגיד. מציאות כזו היא כר פורה לספוקלנטים, אשר ינצלו אותה לקדם את האינטרסים שלהם.

המצב בישראל טוב בהרבה. נכון שגם כאן האינפלציה מתעוררת, אולם לא בשיעורים שבהם זה קורה בארה"ב. האבטלה במגמת ירידה מתמשכת ומובהקת והמשק - זאת על פי כל אינדיקטור אפשרי - צומח. את השוק בישראל מורידות הירידות התלולות בשווקים בעולם, ואם נחדד את מקור ההשפעה - אלה הן החששות שהירידות בחו"ל ישפיעו על הכלכלה המקומית.

אני מבין את החשש, אבל איני סבור שהוא יתמשש, מכיון שכוחות הצמיחה של המשק הישראלי חזקים ביותר. בניגוד לאירופה, שבה עליית המטבע כנגד הדולר מובילה למיתון, עליית ערכו של השקל ביחס לדולר בישראל, דווקא תוביל את המשק לאפיקים חיוביים.

החופש של הנגיד שלנו רב מהחופש של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, וככל שאני יכול להעריך, ירידת הדולר עשויה לחסוך מאיתנו העלאת ריבית של המשק המקומי, דבר שיועיל להמשך הצמיחה כאן, ויבלום את הירידות שאנו רואים היום בשוק.

חיים ונציה הוא מנכ"ל בית ההשקעות פרוקסימה