גזל כבשת הרש

שמורת נחל התנינים, תעסוקה ונדל"ן: כיצד נלקחת מג'סר א-זרקא התקווה לקצת תיירות

מעגן מיכאל הוא אחד הקיבוצים העשירים בארץ. ג'סר א-זרקא הוא יישוב ערבי, אחד העניים בארץ, הכלוא בין קיבוץ מעגן מיכאל, כביש מס' 2, שכונת הוילות של קיסריה והים. שני היישובים נאבקים בימים אלה על השאלה אצל מי יקבע הפתח לשמורת נחל התנינים.

מדוע זה חשוב? כי כניסה לשמורה משמעותה פרנסה - אפשרות להקים מזנון, אפשרות להקים מסעדה ואפשרות לארגן כמה אטרקציות תיירותיות לילדים ולמבוגרים. לג'סר א-זרקא זהו פרויקט קריטי. למעגן מיכאל עוד נקודת רווח מתוך רבות.

במשך שנים הכניסה לשמורה היתה דרך מעגן מיכאל. לפני כשנתיים בלבד החליטו כמה משרדי ממשלה, בשיתוף רשות הטבע ומוסדות התכנון, שיש לספק ליישוב המסכן הזה עוד מקור תעסוקה, והעבירו אליהם את הפתח לשמורה. סייעה להחלטה זו הידיעה שמדובר ממילא בקרקע פרטית השייכת לתושבי הכפר, שהוכרזו כשמורה בשל ערכי הנוף והטבע שבהן.

לפני כחודשיים החליט קיבוץ מעגן מיכאל שגם הוא רוצה פתח לשמורה, והגיש תוכנית לוועדה המקומית חוף הכרמל לקבוע פתח נוסף הכולל מספר מבנים. למרבה ההפתעה, מי שתומך בתוכנית היא אותה רשות טבע וגנים, שלטענתה היתה מבין יוזמי הכניסה מג'סר א-זרקא. רשות הטבע אמנם טוענת שמדובר בכניסה לקבוצות מאורגנות בלבד, ושבמקום לא תהיה כניסה ליחידים וכי היציאה תהיה דרך ג'סר א-זרקא.

לקיבוץ, כך מסתבר, יש תוכניות אחרות. לדברי האחראי לתוכנית מטעם הקיבוץ, אם לשמורה יהיו שתי כניסות זה יהיה טוב לכולם, שכן כיום היא ממצה פחות ממחצית הפוטנציאל שלה, ולכן כניסה נוספת ואטרקציות נוספות יגבירו את מספר המבקרים. לדבריו, אמנם זה נראה כאילו הקיבוץ מנסה לגזול את הפרנסה מהמסכנים, אך יש לראות את הכוס המלאה, שהיא הגברת התנועה במקום. לדבריו, יש כיום הסכמה בין הרשות לבית המועצה האזורית כרמל לאפשר את הכניסה גם דרך הקיבוץ.

מהנדס מועצת ג'סר א-זרקא, יעקב ג'וברן, רואה את התמונה אחרת. לדבריו, לאחר שכל הגורמים הבטיחו לאנשי הכפר שהם יוכלו להתפרנס מהשמורה, הם הופתעו לגלות לפני כחודשיים שהקיבוץ והרשות מציעים כניסה צפונית ברמת פיתוח אינטנסיבית הרבה יותר מאשר הכניסה הדרומית. משמעות הדבר היא יותר מבקרים ויותר פרנסה לאנשי מעגן מיכאל מאשר לתושבי ג'סר א-זרקא. "אם התוכנית תתקבל", אומר ג'וברן, "משמעות הדבר היא שהכניסה והפרנסה יהיו בקיבוץ, והיציאה אצלנו".

רשות הטבע והגנים מסרה בתגובה, שהם היו אלה שדחפו להעברת הכניסה לשמורה דווקא לג'סר א-זרקא, וכי הכניסה דרך מעגן מיכאל תהיה לאוטובוסים בלבד ללא אפשרות לפתח מקורות פרנסה נוספים. הקיבוץ, כנראה, מבין את התוכנית אחרת לחלוטין.