איקאה קיבלה היתר אכלוס לשנה בראשל"צ: תשתמש במבנה לאחסון

המינהל הודיע לביהמ"ש העליון כי הוא מסכים לעיכוב ביצוע במשך שנה של פסק הדין המבטל את זכיית איקאה במכרז

מינהל מקרקעי ישראל הודיע לביהמ"ש העליון כי הוא מסכים לעיכוב ביצוע במשך שנה של פסק הדין המבטל את זכיית איקאה במכרז לקרקע במעוין שורק שבראשון לציון. זאת בתגובה לבקשה שהגישה איקאה לעיכוב ביצוע, נוסף לערעור שהגישה על פסק הדין שביטל את זכייתה במכרז.

בינתיים, באחרונה קיבלה הרשת טופס אכלוס מעיריית ראשון לציון למבנה, המאפשר לה להשתמש בו לאחסון. השנה, בעקבות עתירת בעלי עסקים בעיר, ביטל בית המשפט המחוזי את ההיתר לשימוש חורג שהעניקה עיריית ראשל"צ לאיקאה, בנימוק שאין להקים מרכז מסחרי גדול על סמך היתר לשימוש חורג.

בעתירה אחרת שהגישה קבוצת סוחרים בעיר, באמצעות עו"ד נעמי וייל, נקבע כי נפלו פגמים במכרז שפרסם המינהל לשטח בו זכתה איקאה. פסק הדין קבע שהעירייה והוועדה המקומית העניקו הטבות לאיקאה, וזכייתה במכרז נפסלה.

איקאה ערערה. הגישה קבוצת סוחרים ערעור על פסק הדין בטענה כי יש לפסול גם את זכיית גזית גלוב במכרז לשטח סמוך, שכן גם היא מתכוונת להקים שטחי מסחר במגרש - אשר מיועד בתוכניות הקיימות לתעשייה בלבד.

לדברי וייל, המינהל היה מודע לכך, ולפיכך היה עליו לבטל את זכייתה במכרז, כי לפי תנאיו התוכניות החלות במקום (לתעשייה ולא מסחר) הן חלק מהמכרז. לדברי וייל, המינהל כעת בבעיה, שכן בוטלה רק זכייתה של איקאה ולא המכרז כולו, אך המכרז שונה, שכן כבר לא מדובר על קרקע ריקה: עומד בה מבנה של איקאה.

דובר עיריית ראשל"צ, מאיר סוויסה, מסר: "בנייתו של בניין איקאה הושלמה לפי תנאי ההיתר שהונפק לתעשייה ולאחסנה בהתאם לחוק התכנון והבנייה, ומכוחו בלבד הומצא טופס האכלוס (טופס 4). ביצוע פסק הדין של המחוזי עוכב. בעל הקרקע - המינהל - הודיע לביהמ"ש שתידרש לו שנה ללימוד פסק הדין, וכי אין כל מניעה שאיקאה תשתמש במבנה שבנתה בתקופה זו בהתאם לתנאי ההיתר. יודגש כי בית משפט השלום קבע שההיתר והבנייה מכוחו הם כדין".