מיליון שקל החזר היטל השבחה למלון טופז בנתניה

בית משפט השלום בכפר סבא חייב את הוועדה המקומית נתניה להשיב למשקיע שרכש מלון במרכז העיר את היטל ההשבחה ששילם, בסך של מעל מיליון שקל. בית המשפט קבע, כי הוועדה הביאה בפניו עמדה סותרת לעמדה אחרת שהציגה בהליך אחר, וקיבל את עמדת העותרת, חברת קלי טופז.

קלי טופז רכשה את הקרקע עליה פעל מלון טופז מכינוס נכסים, והוועדה דרשה היטל השבחה בסך 1.7 מיליון שקל. קלי טופז טענה שאין כל השבחה, ושמאי מכריע שמונה קבע שומה בסך 865 אלף שקל. קלי טופז שילמה תחת מחאה ועתרה לבית המשפט, באמצעות עו"ד צבי שוב.

העתירה נדחתה בבית משפט השלום, והחברה ערערה למחוזי. שם הציגה ראייה חדשה - עמדת הוועדה המקומית נתניה בהליך אחר שנוהל, בו טענה הפוך מטענתה בתיק זה.

באותו הליך טענה הוועדה המקומית כי אין לשום את הנכס על-פי שיטת ההשוואה לנכס אחר דומה, אלא יש להתייחס לעיסקה הפרטנית. קלי טופז ביקשה לקבל עמדה זו, ובהתאם לקבוע שלא היתה השבחה.

בית המשפט קיבל את עמדתה. הוא קבע כי היה על הוועדה לפרוש בפניו את כל העובדות, גם אלו שמזיקות לוועדה. עוד נקבע שאין להרשות לרשות לטעון טענה בבית משפט אחד, ובבית משפט שני לטעון היפוכו של דבר. לגופו של עניין נקבע, כי יש לקבל את שווי המצב הקודם, כפי שנקבע בבית המשפט המחוזי בהליך כינוס הנכסים.