ביהמ"ש: משרד הפנים הפך דיני התכנון והבנייה בעיר הכרמל ל"אות מתה"

5 תושבים זוכו מעבירות של בנייה לא חוקית; ביהמ"ש: "מדיניות ההעמדה לדין - שרירותית"

בית משפט השלום בחיפה זיכה היום (ד') מחמת הגנה מן הצדק חמישה תושבים בעיר הכרמל (הכפרים הדרוזיים דלית אל כרמל ועוספיה) שהואשמו בפעולות בנייה לא-חוקיות ואי קיום צווי הריסה או צווים למניעת פעולות בנייה.

השופט דניאל פיש מתח ביקורת נוקבת על גופי התכנון ועל משרד הפנים, וקבע כי הם הפכו את דיני התכנון התקפים באזור ואת כל התוכניות התקפות החלות על עיר הכרמל וסביבותיה ל"אות מתה". לדבריו, ההעמדה לדין בגין עבירות בנייה באזור עיר הכרמל הפכה להיות שרירותית, סתמית ואקראית.

הנאשמים, שיוצגו על-ידי עוה"ד אריאל פלביאן, יהודה מלאך ואביטל אגמי שלומוביץ ממשרד נשיץ ברנדס בחיפה, טענו כי הנאשמים זכאים להגנה מן הצדק בשל רשלנותם של משרד הפנים ומוסדות התכנון.

השופט פיש קבע כי המצב באזור עיר הכרמל, הכולל, אנרכיה בפיתוח, אוזלת יד של המדינה במתן פתרונות תכנון, היעדר אכיפה מוחלטת לצורך שמירה על התכנון התקף הקיים והשרירותיות בהעמדה לדין - מעמיד לנאשמים הגנה מן הצדק.

השופט ציין בפסק דינו כי המצב באזור עיר הכרמל וסביבותיה נוצר כתוצאה משיתוק המערכות, האוחז מזה שנים רבות את מוסדות התכנון בכל הדרגים, והיעדר היכולת להגיע להכרעות, שיניבו תוכניות חדשות ברות תוקף.

"מדיניות התכנון והפיתוח, אם היא כלל קיימת, אינה ידועה, אינה ניתנת להבנה, והינה חסרת ודאות מינימלית", ציין.

התעמרות בנאשמים

לדבריו, "שילוב של היעדר התכנון עם הימנעות מוחלטת מביצוע פעולות אכיפה של הריסת מבנים בלתי חוקיים במשך כעשור, הביא למצב של אנרכיה בפיתוח. משרד הפנים ומוסדות התכנון האחרים הצליחו במחדליהם לסתור את ההלכה המקובלת כי לא קיים מצב של ריק תכנוני. בעיר הכרמל הריק התכנוני הוליד סביבה כאוטית".

השופט קבע עוד כי בנסיבות אלה ההעמדה לדין בגין עבירות בנייה באזור עיר הכרמל הפכה להיות שרירותית, סתמית ואקראית. "בהיעדר סימן או זכר למדיניות תכנונית מובנת, או לאכיפת הוראות חוק התכנון והבנייה, אין בסיס המאפשר הפעלת שיקול דעת סביר בהעמדה לדין פלילי. במצב זה המשך הגשת הליכים פליליים בגין הפרת הוראות חוק התכנון והבניה מהווה התעמרות בנאשמים. בריק התכנוני של עיר הכרמל אין מקום לייחס עבירות לנאשמים, שעשו במשך השנים מאמצים לרצות מערכת תכנון, שכלל לא מקיימת הסדרי תכנון", ציין.

לאור עדותו של ראש עיריית הכרמל, ד"ר אכרם חסון, קבע השופט כי במקום קיים כאוס תכנוני. "שכונות שלמות שנבנו זולגות החוצה מקווי המתאר הישנים המאושרים ולא קיימות לגביהן תוכניות תקפות. מכורח המציאות חלק ממשרדי הממשלה שיתפו פעולה בהקמתן, למרות שהבנייה אינה מאושרת, וסיפקו להן תשתיות שונות", נקבע בפסק הדין.

לסיום, קבע השופט, המצב באזור עיר הכרמל מראה עד כמה הרסנית הידרדרות מסוג זה. "בהתחשב בעובדה כי מדובר בפגיעה במקרקעין, שהינו נכס יחיד במינו, קשה לאמוד את מחירה במישור חיי הקהילה, בזבוז כספים, ובתחושת אי הצדק בקרב תושבי המקום, שגוררת בסופו של דבר להפרה גורפת של שלטון החוק", הדגיש.