בית? מלון

יזמי נדל"ן, ישראלים וזרים, רוכשים בניינים לשימור בתל-אביב-יפו ובירושלים, כדי לשמר ולהסב אותם למלונות ולדירות יוקרה

בניינים לשימור בערים הוותיקות, שהוזנחו משך עשרות שנים והיו לנטל על בעליהם, רואים עדנה בשנים האחרונות. עם הגברת המודעות לשימור וההכרה בהשבחה שמעניק בניין היסטורי לשוכנים בו, אנו מדווחים על יותר ויותר עסקאות נדל"ן במסגרתן יזמים רוכשים בניינים היסטוריים המיועדים לשימור, ומשקיעים מיליוני שקלים בשיפוצם ושימורם, במטרה להסב אותם למלונות או בנייני מגורים יוקרתיים ייחודיים.

התופעה היתה בולטת בעיקר בקרב משקיעים זרים, אך בשנה האחרונה נכנסו לתמונה גם חברות יזמות ישראליות, שגילו את הפוטנציאל הגלום בבתים.

לדברי המתווכת אורנה בילר, זכיינית רשת רימקס פלטינום בשד' רוטשילד בת"א, "הביקוש לדירות בבנייני באוהאוס מגיע ממספר אוכלוסיות, כגון תושבי חוץ ללא אבחנה של ארץ מוצא (אנגלים, אמריקאים וצרפתים), ובאותה מידה מתושבי ירושלים הנוטשים את ירושלים לטובת ת"א (בעיקר בחתך גילאים של 50-60). לרוב, הדירות בבתים לשימור בלב ת"א תוכננו לדירות 2 חדרים צפופות. העיצוב המודרני שבא לידי ביטוי בתכנון מטבח פתוח או מטבח מוסתר מאפשר "להרחיב" את השטחים האחרים, ליצור דירת 3 חדרים או סלון גדול יותר.

"ביקוש מסוג אחר הוא לבניינים עצמאיים, וכאן אין מחיר למ"ר. ישנו לכאורה פרדוקס: ככל שהבניין לשימור מחמיר יותר, כך מחירו מאמיר, וצריך לקחת בחשבון את עלויות השיפוץ הגבוהות, כך שמלכתחילה מדובר בלקוחות מהפלח העליון, אשר גילו את הפוטנציאל והיופי של הבניינים לשימור. ".

תל אביב: העיר העתיקה

חברת דיגל השקעות ואחזקות הודיעה לפני מספר חודשים כי תשקיע 15 מיליון דולר בהקמת מלון בוטיק ספא מפואר בבניין באוהאוס לשימור בשד' רוטשילד 84 בת"א. החברה רכשה לצורך כך את בית אנגל, אחד מהבניינים ההיסטוריים של העיר תל אביב, אשר היה הבניין הראשון בעיר שנבנה על עמודים ותמונתו הופקה על בולים כעדות להתפתחות העיר.

הרכישה, בהיקף של 9.5 מיליון דולר, התבצעה באמצעות חברה נכדה של דיגל, המוחזקת ב-80% על-ידי חברת הד מאסטר (המתכננת מגדל מגורים ומשרדים ברחוב שד"ל בתל אביב) ו-20% על-ידי יזמית המלונאות ג'ואן מייזל.

לדברי דרור קווה, מנכ"ל דיגל, מדובר במלון בוטיק ראשון ויחיד מסוגו בישראל שיוקם בשד' רוטשילד. הבניין ממוקם על קרקע בשטח של 1,100 מ"ר, כולל 4 קומות ללא אפשרות לתוספת בנייה, ומסווג כמבנה לשימור בייעוד למלונאות. דיגל דיווחה כי היא מתכוונת לשמר את הבניין ולהסב אותו למלון בוטיק 5 כוכבים בן 46 חדרים, בעל ספא מפואר ומסעדת גורמה, בהשקעה כוללת של 15 מיליון דולר.

בית אנגל הוקם ב-1933 כחלק מסגנון הבאוהאוס, ותוכנן על-ידי האדריכל זאב רכטר. הוא היה אחד מהבתים הלבנים שנבנו בת"א בתקופה של מינימליזם ואידיאליזם חברתי. בשנות ה-30 היה חדר כושר על גג הבניין וגינת גג, כחלק מתפיסה שהגג הוא מקום מפגש חברתי. בית אנגל נקרא כך על שם משפחת אנגל, הבעלים המקוריים של הבניין.

במקביל, גם הסאגה ארוכת השנים והכואבת שבשימור הבניין ברח' הירקון 96 בת"א הגיעה לסיומה. חברת הנדל"ן קרן פייר רכשה אשתקד את בניין הבאוהאוס ההיסטורי שנבנה בשנות ה-30, תשמר אותו ותקים לידו בניין מפואר בן 8 קומות - פרויקט המכונה "הירקון 96". הפרויקט יכלול 24 דירות מרווחות (110-800 מ"ר לדירה) במחירי פנטהאוזים הצפויים להגיע ל-15 אלף דולר למ"ר ומעלה.

לדברי שלמה גרופמן, יו"ר קרן פייר: "הפרויקט ברח' הירקון יהיה אחד הפרויקטים המפוארים בתל אביב. המיקום, בסמוך לים ולטיילת, והקרבה למרכזי התרבות והבילוי העיקריים, בנוסף לעובדה שהיום נותרו מגרשים בודדים לרכישה ברח' הירקון - הופכים את המיזם לאחד המבוקשים באזור המרכז".

הבניין ההיסטורי ברח' הירקון, שהיה בעבר בבעלות האוניברסיטה העברית, הינו אחד הבניינים היפים והמעניינים בתל אביב. בתחילת העשור היה הבניין מיועד להריסה, ורק הודות להתערבות המועצה לשימור אתרים הוא ניצל והוכרז כבניין לשימור. קרן פייר תשמר את חזית הבניין, וחלקו האמצעי ישוחזר לפי העיצוב המקורי. משרד הארכיטקטים אמנון בר אור הופקד על שלב השימור ושחזור. על בסיסו של הבית המקורי יוקם בניין המגורים.

עלות הרכישה משקפת 3,000 דולר למ"ר מבונה, כולל עלויות הרישוי. עלות הבנייה הנוספת מוערכת ב-17 מיליון דולר. היקף המכירות המשוער: 55-60 מיליון דולר.

הבניין ברח' הירקון 96 היה שייך לרייזפלד, תעשיין יהודי מפולין שרכש בניינים רבים בת"א. לאחר מותו הוא צווה את הבניין לאונ' העברית, שהשכירה את הדירות ליהודים ממזרח אירופה. ב-1940, כאשר האיטלקים הפציצו את העיר, נהרגו שני דיירי הבניין בזמן שעמדו במרפסת. ב-1943 היה פיצוץ של בלוני גז בבניין, שגרם נזק רב. בתחילת שנות ה-2000 רוב הבניין המוזנח היה נטוש, והתגוררו בו מספר דיירים מוגנים. חברת הירקון 96 שרכשה את הבניין תכננה להרוס אותו ולבנות בניין מגורים חדש תחתיו.

ירושלים: מגורים בספריה

בניין הספרייה העתיקה ברח' רבי עקיבא בירושלים נרכש גם הוא ע"י קרן פייר. הבניין לשימור ישוחזר ויהפוך לבניין מגורים כחלק ממתחם המגורים היוקרתי משכנות הדר. בתכנון להוסיף לבניין מעלית. אדריכל הפרויקט הוא גיא איגרא, ממשרד מלצר-איגרא אדריכלים.

הבית נבנה בשנת 1882, ולו קירות חיצונים מאבן בעובי של למעלה מ-50 ס"מ, חלונות ענק בשילוב תריסי עץ, מרפסות בכל קומה ומעקה ברזל בעיצוב ידי אומן. הבניין ממוקם בפינה שקטה ברח' רבי עקיבא, מול העיר העתיקה. הבית הוא בן 3 קומות, בשטח כולל של 790 מ"ר עם 157 מ"ר מרפסות. שטח המגרש 686 מ"ר. הבניין ישוחזר לבניין מגורים יוקרתי. לצד המבנה העתיק של הספריה כולל המתחם בניין חדש בן 8 קומות, ובו דירות בגדלים הנעים בין 130-240 מ"ר.

הארכיטקטורה הירושלמית היא שהשפיעה על סגנונו המיוחד של הבניין, שילוב של אבן ונחושת לצד קו בניין לא שגרתי. הדגש הוא על תחושת הפרטיות של כל אחד מהדיירים. לכל דירה מרפסת שמש, המותאמת גם לבניית סוכה.

יפו: מלון בבית המעצר

גם "הקישלה", הבניין ששימש את משטרת יפו, עתיד להפוך למלון בוטיק בסגנון אמריקן קולוני. משפחת נקש זכתה במכרז של המינהל (באמצעות חברת אורכידיאה), ושילמה'' תמורת הקרקע בשטח 2.78 דונם 38.5 מיליון שקל. על פי התוכנית, הבניין שישופץ יהפוך למלון בן ארבע קומות בשטח של 5,500 מ"ר, ויכלול 140 חדרים ברמה של 4 כוכבים.

המלון יורכב משניים - שימור שלושת המבנים המרכזיים הקיימים, בני 1,800 מ"ר, ובנייה חדשה בשטח של 3,700 מ"ר. האחים נקש יוכלו לבנות שתי קומות מעל המבנה הקיים, וכן בניין נוסף בחצר המערבית של המתחם, בשטח כולל של 3,700 מ"ר. אחת הבעיות בפרויקט היא חוסר האפשרות לבנות מרתף חניה. כמו כן לרשות העתיקות זכות וטו על הפרויקט, והיא תתיר לבנות אותו רק עם סיום חפירות ההצלה.

שנת בנייתו המדויקת של המבנה הטורקי אינה ידועה, אך הוא מתוארך לשנות ה-80 של המאה ה-19. נוסף לתחנת משטרה הוא שימש גם כבית מעצר, ובו הוחזקו בין היתר לוחמי המחתרות והנאשמים ברצח ארלוזרוב. הבניין זכה לחיי נצח בזכות הופעתו בסרט "השוטר אזולאי".*

ron-p@globes.co.il