גם לנו מגיע סנטרל פארק

דווקא בישראל הקטנה והצפופה, בולט בעשור האחרון תכנון של פארקים מטרופוליניים. הפארקים עדיין לא ממש קיימים, אך מתוכננים מספר פארקים, בהם פארק איילון, שעורר לא מעט ויכוחים, עמק הארזים בירושלים, פארק הירקון, נחל באר שבע, פארקים באזור ראשון לציון וחולון ופארק הקישון.

פארק הארזים, למשל, מורכב משלושה פארקים. חלק ממנו יהיה אינטנסיבי, ויכלול 3,500 דונם שיכללו בין היתר ספורטק ופונקציות של פנאי. חלק אחר ישומר והנוף בו יהיה טבעי. חלק נוסף, של כ-5,000 דונם, יהיה פארק אקסטנסיבי, פחות עשיר בפונקציות יזומות.

אדריכלים: בחלק מהמקרים מדובר בכמה אדריכלים שמתכננים פארק אחד - כל משרד אחראי על חלק אחר. את פארק איילון תכנן האדריכל פיטר לץ, שזכה בתחרות בינלאומית.

אייקון ישראלי: לדברי האדריכל שלמה אהרונסון, שתכנן חלק מפארק הארזים, מה שהיה מוכר בארץ עד היום הוא בעיקר פארקים שכונתיים (של כמה דונמים בודדים) ופארקים רובעיים (כמה מאות דונמים). לעומת זאת, פארק מטרופוליני משתרע על 5,000 עד 8,000 דונם ויותר. אהרונסון מסביר שהלחץ שבא מהתושבים, ש"מצביעים ברגליים" ומחפשים בתוך הערים הצפופות פינות ירוקות, "השונות ממה שכבר מוכר". נוסף לכך, ניתן לקשר מגמה זו למודעות לאיכות הסביבה ולקונספט של פיתוח בר קיימא שהתפתח והעמיק ב-10-15 שנים האחרונות.

"הפארקים המטרופוליניים ישנו את מפת הנופש במדינה", אומר אהרונסון. "יצא לנו במזל שהפארקים המטרופוליניים מחולקים בצורה נכונה מבחינה גיאוגרפית. זה לא שמישהו תיכנן זאת, זה פשוט קרה. זה יצא גם מתאים למדיניות תוכנית המתאר הארצית. יש לנו מצב פוטנציאלי טוב וצריך לנצל זאת נכון לדורות הבאים. בפארקים כאלה אפשר לעשות דברים יפים והם עדיין לא 'נאכלו' על ידי נדל"ן".