אולמרט ובוים החליטו: יואל לביא ימונה למנהל מינהל מקרקעי ישראל

גורמים במשרד המשפטים: בלשכת מזוז לא מרוצים מהמינוי; אריה בר לא נבחר בשל התנגדות אולמרט

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר השיכון, זאב בוים, צפויים להחליט מחר (ב') על מינויו של יואל לביא, ראש עיריית רמלה מאז 1993, למנהל מינהל מקרקעי ישראל. את ההמלצה למנות את לביא קיבלו בוים ואולמרט מוועדת האיתור, שהמליצה על שלושה מועמדים, בהם גם מנהל מחוז המרכז של המינהל, ירון ביבי, ומנכ"ל משרד השיכון אריה בר.

על-פי הערכות, ביבי לא נבחר בשל גילו וחוסר ניסיונו הניהולי; בר לא נבחר בשל התנגדות אולמרט, שלא רצה לרכז יותר מדי השפעה בידיו של שר הפנים, מאיר שטרית, האחראי גם על מינהל התכנון.

כך, השם היחיד שנותר על הפרק הוא של לביא. לטענת גורמים במשרד המשפטים, במשרד היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לא מרוצים מהמינוי. משרד המשפטים מסר בתגובה, שהנושא לא עלה לפי שעה לדיון.

לביא הוא בעל תואר BA בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל-אביב ובוגר המכללה לביטחון לאומי, והמכללה לפיקוד ומטה של צה"ל. לאחר פרישתו מצה"ל כיהן כמנכ"ל קניון וכמנכ"ל חברת נוף המפרץ אילת, העוסקת במלונאות ובשיווק דלק וגז.

בחירתו של לביא צפויה לגרור ביקורות רבות. זאת בעיקר בשל היותו נחשב למועמד פוליטי שנבחר למשרה מקצועית. לביא, איש צבא לשעבר - את שירותו הצבאי סיים בפברואר 1992 בדרגת אל"מ; במלחמת יום הכיפורים נפצע והוכר כנכה צה"ל - שימש בעבר כמנהל מטה הבחירות של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, אך בסופו של דבר תמך באולמרט כאשר עבר ל"קדימה".

בנוסף, שורה ארוכה של ארגונים חברתיים וארגונים ערביים, ביניהם שתיל, עדאללה והאגודה לצדק חלוקתי, מתנגדים למינוי. לטענתם, אם לביא ייבחר, הם יפתחו במאבק משפטי.

הרקע להתנגדות הארגונים הן טענות שלפיהן לביא השמיע בעבר ביטויים גזעניים נגד התושבים הערבים של רמלה. לדברי יו"ר האגודה לצדק חלוקתי, ד"ר סנדי קדר, "ספק אם מועמד המחזיק בדעות נחרצות וגזעניות נגד הציבור הערבי, יכול לשרת אותו נאמנה ובהגינות. יש להצטער על כך שדווקא מי שמשמיע עמדות נגד הציבור הערבי מקודם באמצעות המנגנון הפוליטי לתפקיד בעל השפעה לאומית כה רבה".

לביא אמר בתגובה, שהוא אינו מתרגש ואפילו נהנה לשמוע את הביקורת מצד ארגונים לא ציוניים ומפרי חוק על האפשרות לבחירתו. באשר לטענה שהוא מועמד פוליטי, אמר לביא: "אני בעל תואר שני במינהל עסקים ועשיתי כמה דברים טובים בחיי, כולל הנפקת אגרות חוב מוניציפליות. אני לקוח של המינהל, אני חבר בוועדה המחוזית, אני יודע מה צריך לעשות בארגון הזה ואני יכול להבטיח שגם מינוי פוליטי, יכול להיות מינוי טוב".