מק פדן על גחלים

פדן-בורגר: בעליה של מקדונלד'ס ישראל השכיר לדיפלומט בכיר בשגרירות קוריאה בישראל דירת 5.5 חדרים ברמת אביב ג', תמורת 2,500 דולר בחודש. בתביעה שהגיש נגדו הדיפלומט, הוואנג קיו האן, הוא מייחס לפדן "פוילעשטיק" בעסקת השכירות. פדן: מדובר ב"פרשה קוריאנית פנימית בין התובע לשגרירות קוריאה"

לא רבים יודעים, אבל עמרי פדן, המוכר כבעלים של מקדונלד'ס ישראל והזכיין הגדול ביותר של מקדונלד'ס בעולם, הוא בעל תואר שלישי בכלכלה. בין היתר, פדן מחזיק בדירת 5.5 חדרים ברחוב קשאני ברמת אביב ג'. תביעה שהגיש נגדו באחרונה דיפלומט בכיר בשגרירות קוריאה בישראל, המתגורר בדירה, טוען שפדן ביצע "פוילעשטיק" כלכלי בעסקת השכירות, תוך הונאתו והונאת השגרירות.

הוואנג קיו האן שימש מזכיר ראשון בשגרירות קוריאה בישראל. עוד לפני שהוא ואשתו הגיעו לארץ, חתם עבורם עובד השגרירות, לי טאי הי, על חוזה שכירות של הדירה ברמת אביב ג'. העובד השיג את הדירה באמצעות המתווך עמי גרינברג. החוזה נחתם לשלוש שנים, וסוכם ששכר הדירה יהיה 2,500 דולר לחודש, שהוא "במקרה" סכום ההחזר הכספי שמקציבה שגרירות קוריאה לדיפלומטים עבור שכר דירה.

לי הציג לדיפלומטים צילום צ'ק בסך 30 אלף דולר, ששילמה השגרירות כדמי שכירות לשנה מראש. הוא סיפר שגרינברג אף קיבל מהשגרירות 2,500 דולר דמי תיווך. לדבריהם, הם ראו בעובד השגרירות כמיטיבם והיו בטוחים שתנאי החוזה הם סבירים ומקובלים.

אלא שלתדהמתם "נתגלתה להם בדיעבד כי רומו והולכו שולל ע"י לי ופדן, באופן שבמועד תשלום דמי השכירות עבור השנה הראשונה, החזיר פדן ב'תשלום סיבובי' ללי 18 אלף דולר". על-מנת לתרץ את התשלום, חתמו פדן ולי על מסמך לפיו ההחזר נעשה עבור "הסכמת" השגרירות (שכלל לא היתה צד להסכם) לקחת על עצמה את עלות תחזוקת הבית.

בעקבות זאת, לטענתם, הם ערכו בדיקה עם מתווכי נדל"ן מאזור רמת אביב ג', וגילו שהשכירות הממוצעת עבור דירה דומה ובלא חנייה צמודה אמורה לעמוד (במחירי 2006, עת נחתם החוזה) על 1,300 דולר לחודש בלבד. תמורת 2,500 הדולר ששילמו הם יכלו לשכור פנטהאוז מפואר בשכונה עם מרפסת ונוף פתוח לים.

"ניפוח דמי השכירות"

לטענת הדיפלומט, ממצאי הבדיקה מוכיחים שלי ופדן ניצלו את העובדה שהוא מקבל החזר עבור השכירות מהשגרירות, ו"ניפחו, תוך כדי הונאה ורמייה, את סכום דמי השכירות על-מנת להתאימו לסכום המקסימלי המשולם ע"י השגרירות, כשב'הפרש' דמי השכירות חולקים לי ופדן". באפריל 2007, כך נטען, לי אף הגיע לישראל והפקיד בחשבונו של פדן 42 אלף שקל.

בעקבות הממצאים ביצע משרד החוץ הקוריאני חקירה מקיפה, בסיומה הועמד לי למשפט פלילי בקוריאה. בעקבות נחישותו לחקור את הפרשה, טוען הוואנג קיו האן, הוא נאלץ לסיים את עבודתו בשגרירות למרות שקודם לתפקיד "יועץ". אלא שמאז ספטמבר האחרון הוא ורעייתו כבר אינם זכאים לקבל החזר בתשלום שכר הדירה, והם משלמים את מלוא 2,500 הדולר. לדבריו, פדן הציע להשיב לו 500 דולר בחודש מהשכירות ששולמה מראש ולהפחית סכום זהה מדמי השכירות עבור השנה השלישית. לדברי הדיפלומט, פדן הודה במכתבו ששילם ללי 18 אלף דולר.

הוא ורעייתו תובעים באמצעות עו"ד דוד קירשנבוים כ-83 אלף שקל מפדן ומהמתווך גרינברג, בגין הפרש דמי השכירות בין הסכום "הנכון, האמיתי והראוי" של הדירה לבין מה ששילמו בפועל.

פדן, מנגד, רואה את הדברים אחרת לגמרי. בכתב ההגנה שהגיש באמצעות עו"ד אלי זהר ורקפת פלד ממשרד מ. זליגמן, הוא טוען שטענות התובעים אמורות להיות מופנות כלפי שגרירות וממשלת קוריאה ולא כלפיו. לגוף העניין הוא טוען, שתנאי יסודי מבחינתו להשכרת הדירה היה שהשוכר ייטול על עצמו את תחזוקת הדירה ותקינותה, לרבות אחריות לבלאי הטבעי, ושהשוכר לא יפנה אליו בכל דרישה הקשורה לתחזוקה, במהלך תקופת השכירות.

לדבריו, אמנם סוכם שדמי השכירות יהיו 2,500 דולר בחודש, אולם 300 דולר מתוכם היו עבור ארנונה, מים ומיסי ועד בית, ולכן למעשה השכירות היתה 2,200 דולר. מאחר שפדן דרש מהשגרירות שהיא תחזיק את הבית, הוא הסכים לשלם לה 500 דולר בחודש, ובסך הכל 18 אלף דולר לשלוש שנים.

דירה מושקעת ומהודרת

לטענתו, הדיפלומטים "שכחו" לציין בתביעה שפדן עצמו הוא שהודיע להם על ההחזר בסך 18 אלף דולר המועבר לשגרירות, והם הודו לו על שחשף בפניהם את ההסכמות הללו. העובדה שהם העלו טענות נגד גובה דמי השכירות וההחזר הכספי רק מרגע שחדלו לשמש נציגי השגרירות מוכיחה, לפי פדן, את מופרכותן. עובדות אלה, אומר פדן, מלמדות שלא מדובר בסכסוך בינו לבין הדיפלומטים אלא "בפרשה קוריאנית פנימית שבין התובעים לבין שגרירות קוריאה ונציגה לי טאי הי".

לדברי פדן, הוא ציפה לקבל בעד השכרת הדירה "המושקעת ומהודרת" כ-1,800 דולר בחודש, "כמקובל וכנהוג בהשכרת דירות יוקרה מסוג זה באזור". כאמור, בפועל הוא קיבל 1,700 דולר אחרי שמנכים את תשלומי הארנונה ומיסי ועד הבית ואת ההחזר עבור החזקת הדירה. לטענתו, בשנה הראשונה הוא קיבל מהשגרירות 30 אלף דולר, אך החזיר ללי 18 אלף דולר, כך שנותרו בידיו כ-700 דולר לחודש (בניכוי הארנונה).

רק בפגישה שערך עם הדיפלומט התובע במרץ 2007, התברר לפדן שהתובע אינו יודע על ההסכם שהשגרירות קיבלה בחזרה 18 אלף דולר כדי לדאוג לתחזוקת המושכר. פדן הראה לו את העתק ההסכם עם לי והדיפלומט אמר שהוא מבין שפדן הוא ה-"good guy", ושהוא הולך שולל ע"י לי.

כמה ימים אחרי הפגישה הגיע לי לישראל, וביקש מפדן לקצר את תקופת השכירות לשנה וחצי. פדן הסכים בתנאי שיימצא שוכר משנה, ולי השיב לו 9,000 דולר בגין תחזוקת המושכר בתקופה שההסכם יקוצר (מכפלת יתרת 18 חודשי השכירות ב-500 דולר לחודש). מאחר שפדן הבין ש-18 אלף הדולר שנתן ללי לא הגיעו לשגרירות, הוא דרש וקיבל ממנו 9,000 דולר נוספים, אותם העביר לשגרירות.

בחודש שעבר הגיש פדן תביעה שכנגד בסך 250 אלף שקל נגד שני הדיפלומטים, בה תבע פיצוי בגין לשון הרע מכוון שפרסמו נגדו במסגרת התביעה הראשונה, וכן דרש לפנותם מהמושכר משום שהם ממשיכים להתגורר בדירה, למרות שאין להם חוזה שכירות מולו.

בכתב ההגנה לתביעה שכנגד טוענים הדיפלומט ורעייתו, שפדן והמתווך גרינברג הגישו את התביעה כמשקל נגד לתביעה נגדם, והם מעלים בה טענות הסותרות מסמכים בכתב. "כדי ליצור נזקים יש מאין, הם ממציאים עילות תביעה חסרות בסיס משפטי ונזקים דמיוניים". לדבריהם, מדובר בתביעת סרק כוזבת ולכן הם מבקשים לחייב את פדן בהוצאות לדוגמא.

קדם המשפט בתיק נדחה ל-15 במאי, כאשר התיק הועבר למחלקה לניתוב תיקים (מנ"ת) לבחינת אפשרות של גישור (ת.א. 10478/08).