דו"ח מחדר ההתאוששות

כמה זמן יידרש לאמריקה החולה להגיב לתרופות שמזריק לה הדוקטור ברננקי

מיכאל שראל הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים

כל שבוע שעובר מביא איתו חדשות על החרפת המחלה הפוקדת את כלכלת ארה"ב. עוד ירידה במחירי הבתים, עוד מחיקות של ערכי נכסים, עוד מוסד פיננסי שאינו יכול לעמוד בהתחייבויותיו, עלייה במספר המפוטרים, ירידה בצריכה הפרטית והידרדרות בשווי הדולר.

אווירה דיכאונית הולכת ומשתלטת על הציבור, על אמצעי התקשורת ואפילו על הכלכלנים, והכל מהרהרים באפשרות שאולי המחלה היא סופנית, אולי התרופות של קובעי המדיניות כלל לא עוזרות: הרי הפד' כבר הפחית את הריבית מספר פעמים בחודשים האחרונים, ומינון ההפחתות הלך וגדל, ובכל זאת מצבה של החולה ממשיך להתדרדר.

הסימפטומים
המחלה שתוקפת כיום את כלכלת ארה"ב באה לידי ביטוי בשני סימפטומים:

• חולשה כללית לכל רוחב המשק, המתבטאת בירידה בצריכה הפרטית, בהשקעות ובתעסוקה.

• בעיות נזילות ואשראי חריפות מאד, אשר ממוקדות בענף אחד בלבד של הכלכלה: המגזר הבנקאי והפיננסי, אשר ערך נכסיו ירד מאד. כתוצאה מירידת הערך ומהחשש לאפשרות של ירידות נוספות, הבנקים והמוסדות הפיננסים צמצמו את אספקת ההלוואות ומתן האשראי, דבר הפוגע בפעילות של כל הגופים שהיו תלויים בקבלת אשראי זה, כגון צרכנים ומשקיעים.

פדרל ריזרב, בסיוע הממשלה מיישם שני סוגים של טיפול, כנגד כל אחד מהסימפטומים של המחלה:

תרופה: הפחתות ריבית
זמן תגובה: תוך שלושה חודשים או יותר

הטיפול הראשון הוא במישור המקרו-כלכלי: הפחתות ריבית אגרסיביות, חבילה של הרחבה תקציבית ושחיקת ערך הדולר.
פחתות ריבית צפויות לסייע לצריכה הפרטית ולהשקעות במשק, תוך שישה חודשים מהחלתן. כלומר, ההפחתות הריבית, שהחלו בסוף 2007 אך התגברו מאד בתחילת 2008, צפויות לסייע רק במחצית השנייה של 2008.

תרופה: הרחבה תקציבית
זמן תגובה: תוך חודשיים

ההרחבה התקציבית אמורה להזרים כ-165 מיליארד דולר (למעלה מאחוז תוצר) לכיסי הצרכנים והפירמות; ההנחה היא שחלק גדול מסכום זה יופנה מיידית לצריכה ולהשקעה. אולם, הכספים יתקבלו גם כן לקראת אמצע 2008; צרכנים ומשקיעים בעלי מגבלות נזילות יוכלו להגדיל את הוצאותיהם רק לאחר קבלת הכספים.

תרופה: שחיקת ערך המטבע
זמן תגובה: חצי שנה עד שנה

שחיקת ערך הדולר תגדיל במידה משמעותית את תחרותיות ענפי היצוא ותחליפי היבוא ולהגביר את הייצור בענפים אלו. אולם, גם כאן, מדובר בתקופת היערכות לא קצרה, בסביבות חצי שנה עד שנה בין מועד הפיחות לבין הגידול הריאלי בהיקף היצוא.

תרופה: הזרמת מזומנים לבנקים
זמן תגובה: מיידי או בכלל לא

הטיפול השני שמנסה ברננקי על המשק שלו הוא סיוע ישיר למערכת הפיננסית. מטרת הטיפול לשפר באופן נקודתי את מצב הנזילות והאשראי במגזר זה, על ידי הזרמת כספים לרוחב המגזר הבנקאי וסיוע לגופים ומוסדות שנקלעו למצוקה.

הטיפול השני הוא טיפול חירום, מעין עצירת שטף דם, המסייע להחזיק את החולה בחיים ולייצב את מצבו עד שהטיפול הראשון, המקרו-כלכלי, יתחיל להשפיע לשיפור מצבו הכללי של החולה.

האם יצליח ה-Fed באמצעות האסטרטגיה הזו להציל את הכלכלה האמריקאית?

אני סבור היא שהסיכוי לכך גבוה, אך ההסתברות להצלחתו אינה 100 אחוזים.