שטרית נלחם בעברייני הבנייה: יחמיר הענישה, יותר סמכויות לוועדות המחוזיות

שר הפנים יוכל להתערב בעבודת הוועדה המקומית; מאסר של עד 3 שנים על עברות בנייה

שר הפנים, מאיר שטרית מחמיר את הענישה על עבירות בנייה. ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר ביום ראשון את הצעת התיקון לחוק התכנון והבנייה שיוזם שטרית, על פיה יוחמרו עונשי המאסר לעברייני בניה וכן יועלו הקנסות בגין עבירות אלה באופן משמעותי.

בנוסף, מבקש שטרית באמצעות התיקון לחוק, להדק את יכולתה של המדינה לאכוף את הבניה הלא חוקית ובין היתר להרחיב את סמכויות המדינה לפקח על הוועדות המקומיות.

עוד מתקן החוק את המניע הכלכלי לבניה לא חוקית. הצעת החוק מתייחסת לכל בניה לא חוקית באשר היא פרטית או ציבורית והיא קיבלה את תמיכת משרד המשפטים ומשרד האוצר.

מטיוטת הצעת החוק שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי התיקון המוצע קובע כי לוועדה המקומית יוענקו סמכויות זהות לאלו של היועץ המשפטי לממשלה, ובין היתר יהיו מוסמכים נציגיה לנהל תביעות פליליות בעניין תכנון ובנייה.

לוועדה המחוזית מעניק התיקון לחוק סמכות להתערב בשיקולי הוועדה המקומית ולפעול במקומה, אם יוחלט כי היא אינה ממלאת את תפקידה. עד כה היתה רשאית הוועדה המחוזית לטפל אך ורק בעבירות בנייה בשטחים שאין להם אחריות מוניציפאלית.

תשלום הוצאות

צעד דרסטי נוסף שכוללת הרפורמה של שטרית היא הקניית סמכות לשר הפנים להתערב בסמכויות הוועדה המקומית כך שיוכל למנות ועדה ממונה מעל לוועדה המקומית אם יחליט שאינה מתפקדת.

באשר לענישה, קובע התיקון לחוק כי מי שייתן היתר או אישור בניה שלא כדין, או אדם שיחתום על תוכנית תוך שהוא מודע לכך שאינה בניגוד לחוק, דינו מאסר שלוש שנים. כיום לא קובע החוק ענישה בגין עבירה זו.

כמו כן תוחמר הענישה על שימוש במבנה ללא היתר, לרבות בקרקע חקלאית ובקו החוף, לשלוש שנים, ובמקום עונש מאסר של שנה אחת כפי שקובע החוק כיום. בגין עבירות של בניה ושימוש בסטייה מהיתר או מתוכנית- יוטל עונש מאסר של שנתיים.

כמו כן, בניגוד לקיים כיום, מציע שטרית כי בית המשפט העוסק באכיפה הוא בית המשפט לעניינים מקומיים ובית משפט השלום ואילו הגוף המעמיד את עבריין הבנייה לדין ועליו מוטלות סמכויות הביצוע הוא הוועדה המקומית או המדינה.

כך, למשל, בניגוד למתכונת הקיימת בחוק כיום שבה נטל ביצוע ההריסה, שינוי מבנה, צו סגירה איסור שימוש וכו', מוטל על הנאשם. עתה יוסף סעיף לחוק הקובע כי שאשר נטל ההריסה על המאשימה, יחייב בית המשפט את הנאשם בתשלום הוצאות ההריסה.

לדברי שטרית, "כיום קיימת הפקרות בתחום חוקי התכנון והבנייה בארץ. כיום קיימים עשרות אלפי מבנים שפועלים ללא רישיון ומשתמשים בהם ללא רישיון, ובהם 112 אולמות אירועים, חלקם נבנה על אדמות חקלאיות, וכן עשרות אלפי מבנים ובתים. זה מצב בלתי נסבל בעיני החוק. אנחנו עושים צעד לתת כלים חזקים ומשמעותיים בידי מוסדות התכנון והבנייה כדי להפסיק את ההפקרות הקיימת בתחום".