Think Global, Act Local

כמה דברים שחברה לוקאלית צריכה לעשות כדי להיהפך לשחקנית במגרש הגלובלי

המשך הצלחתה של הכלכלה הישראלית תלוי, במידה רבה, ביכולת של חברות עסקיות לצאת לשווקים חדשים, מחוץ לגבולות המדינה, ולפעול "בעולם השטוח" באופן מיטבי. רבים משתמשים במושג Think Global, Act Local (שנטבע בשנות השישים על ידי ארגונים שעסקו באיכות הסביבה), כמתאר את האסטרטגיה המיטבית להצלחה עסקית בעולם הגלובלי.

חשוב לציין, גלובליזציה נוגעת ומשפיעה על כל המגזרים במדינה: ממשלה, עסקים קטנים, חברות גדולות, עמותות וצרכנים. כל אחד מגופים אלה נדרש להעריך את ההשפעות וההזדמנויות הרלוונטיות עבורו. גלובליזציה, בניגוד למקובל לחשוב, אינה הומוגניות ויצירת מכנה משותף נמוך, אלא להיפך. היא התאמה מתמדת לקונטקסט המקומי, לתרבות, לרגולציה ולצרכים של הלקוחות בכל אזור ומדינה. לעתים, אנו מייחסים את המושג לחברות עם מכירות מעבר לשוק המקומי או בעלות נוכחות בינלאומית, אולם הפוטנציאל הגלום בגלובליזציה הינו הרבה מעבר לכך: כח אדם מיומן באזורים שונים, שיתופי פעולה חדשים (עסקיים, אקדמיים, חברתיים), מחויבות חברתית וקשרים עם גורמי ממשל וקהילה.

Think Global משמעו בחינה מתמדת של הזדמנויות אלו: שווקים חדשים, צמיחה, התייעלות (ייצור מבוזר, Supply Chain), שיתופי פעולה מסוגים שונים, גיוס עובדים מכל העולם עם כישורים רלוונטיים, מנופים פיננסיים מגוונים ועוד. Act Local משמעו מימוש החשיבה הגלובלית בקונטקסט מקומי ובהתאמה לתרבות בכל ארץ, תוך קיום מערכת יחסים משמעותית עם קהל הלקוחות והצרכנים, הממשלה, הקהילה העסקית ומוסדות אחרים. התאמה זו מקנה לחברה את ה-License to Operate בכל מדינה ומהווה בסיס לצמיחה לאורך זמן. ברגע שהחלטנו להיות חברה גלובלית הבנו שהתוכנה שלנו צריכה לתמוך בכל השפות האפשריות, גם אם לעתים גודל השוק אינו משקף בהכרח כדאיות כלכלית.

ישנן דילמות רבות עבור חברה ששואפת להיות גלובלית: אילו תהליכים צריכים להיות מקומיים ואילו מרכזיים, האם לבנות מותג מקומי או מותג עולמי, האם המבנה האזורי הנכון הינו גאוגרפי, או אולי על פי מאפיינים אחרים כמו תל"ג (חלוקה למדינות מפותחות ומתפתחות), מתי יש להקים חברת בת ומתי ערוץ שיווק אחר, אסטרטגיה של מיזוגים ורכישות, משאבי אנוש ועוד.

נדבך מרכזי עבור חברה שרוצה להיות גלובלית הינו בניית תרבות, שפה, תהליכים וכלים. בשלב ראשון רצוי למנות גורם חוצה ארגון (Chief Globalization Officer) שיבנה, יחד עם שאר גופי החברה, אסטרטגיה הכוללת את כל מחזור החיים של המוצר/שירות (פיתוח, שווק, מכירות שירות). התרבות הארגונית הגלובלית צריכה להתבסס על ערכים יסודיים ובסיסיים ושפה פנימית, שמאפשרת, לדוגמה, למנכ"ל מיקרוסופט ביפן ולי לקיים דיאלוג פנימי ועסקי עשיר תוך הטמעה של מאפיינים מקומיים. יישום נכון של טכנולוגיית מידע הינה מרכיב מרכזי ביישום האסטרטגיה ודורש ממנהלי הטכנולוגיה ומערכות המידע ראיה עסקית רחבה ובנית מערכות שתהיינה אחידות, אבל גם גמישות דיין לתמיכה בצרכים מקומיים.

חברה שתצליח לאורך זמן היא זו שתדע ליצור סינתזה בין החשיבה והעשייה הגלובלית למקומית, תוך הבנה שהגלובליזציה מביאה איתה הזדמנויות ומחויבויות נוספות מעבר למכירות ופעילות עסקית במדינות נוספות, ותוך הבנה שגם "בעולם השטוח" ישנה חשיבות מרכזית בהתאמה למימדים המקומיים והספציפיים בכל אזור ומדינה.

דני ימין הוא מנכ"ל מיקרוסופט ישראל