תוכנית המתאר המקומית לירושלים עושה סדר באזורי התעשייה

אזור עטרות הוגדר לתעשייה מסורתית, הר החוצבים להיי-טק וכן אושר אזור תעשייה בכניסה לעיר

תוכנית המתאר המקומית החדשה לירושלים מתחילה סוף סוף להתקדם. הוועדה המחוזית ירושלים אישרה את פרק התעסוקה ואת פרק התחבורה בתוכנית המתאר המקומית לעיר, לשנת היעד 2020. תוכנית המתאר המקומית הקודמת לירושלים אושרה ב-1959.

בפני חברי הוועדה הוצגו אזורים שונים המוצעים לפיתוח התעסוקה בירושלים, ביניהם אזור הגן הטכנולוגי במלחה, צומת אורה, רמת הדסה, פסגת זאב על שלוחותיה, עטרות ועוד. הוועדה אישרה את הצעות לשכת התכנון המחוזית להרחבת מספר אזורי תעסוקה, כגון רמת הדסה. אזור עטרות אושר כאזור לתעשייה מסורתית, והר חוצבים להרחבה כאזור לתעשיית היי-טק.

כמו כן אושר אזור תעשייה גם בכניסה לעיר, והוחלט להגדיל את השטח המיועד לתעשיות ביוטכנולוגיות בסמוך לבית החולים הדסה עין כרם. בנוסף נערכה הצבעה בדבר שני אזורים מרכזיים לפיתוח התעסוקה והתעשייה בירושלים: תלפיות וגבעת שאול. לגבי תלפיות, הוחלט שתיערך תוכנית כוללת שתאפשר תעשיה, מסחר ומגורים. לגבי גבעת שאול הוחלט שהתוכנית תאפשר תעסוקה ותעשייה בלבד, ללא מגורים.

אזור התעסוקה שנתבקש בתוכנית בשולי עמק הצבאים, לאורך כביש 4 (בגין), בוטל בהחלטת הוועדה. לדברי חבר הוועדה, אברהם שקד, בכך נפתחה הדרך להמשך קיומו של העמק כשטח פתוח וקידומה של תוכנית פארק עמק הצבאים, שהגיש לוועדה ועד הפעולה למען עמק הצבאים.

הוועדה אישרה את פרק התחבורה בשינויים אחדים. בין היתר בוטל ציר "כביש טבעת דרומי" שהוצע מדרום לשכונת גילה. במקומו נקבע ציר דרומי חדש ל"טבעת" העירונית, בהמשך לכביש 39 המתוכנן בנחל רפאים, דרך כביש הרכבת לדרך חברון והמשך בכביש נחל דרגה, עד לכביש הטבעת המזרחי.

לדברי מתכננת המחוז בפועל, דלית זילבר, לא היה צורך בתוואי שהוצע ונבחרה חלופה צפונית יותר, שפוגעת פחות בשטחים פתוחים, יעילה יותר וישימה יותר בטווח הקרוב. הוועדה גם אימצה את החלטת המועצה הארצית בנוגע לכביש הטבעת המערבי, שמעורר את התנגדות הגופים הירוקים ובוטל עקב דחיית תוכנית הרחבת העיר מערבה (תוכנית ספדיה). סוכם שהכביש יימחק מהתשריט המחייב.