5 סיבות בעטיין אדישה בורסת ת"א לדו"חות החברות הנסחרות

הדלפת מידע פנימי למקורבים היא רק אחת מהן - ואולי לא המביכה ביותר

בשוקי ההון בכל העולם, מתאפיינת עונת הדו"חות בתנודתיות רבה, הנובעת מהגעתם של נתונים חדשים לשווקים, אשר מתורגמים מיידית לשינויים, חלקם קיצוניים, בשערי המניות.

בארץ, לעומת זאת, עונה זו כמעט חסרת משמעות והשוק המקומי מפגין אדישות כמעט מוחלטת לדוחות המפורסמים.

בעונת הדו"חות שהסתיימה זה עתה, לא נרשמה במניות הכלולות בת"א 25 תזוזה משמעותית ביום פרסום הדו"ח (להוציא את 5 הדואליות שמחירן נקבע הלכה למעשה במסחר בבורסות בניו יורק ומנית כיל שהפתיעה בתוצאות טובות במיוחד).

בארה"ב, למשל ביום פרסום דוחות Q1/08 קרסה מניית ג'נרל אלקטריק (GE) בכ-13%, ומחקה משוויה כ-46 מיליארד דולר. ביום המפולת נסחרה החברה בשווי 400 מיליארד דולר והמסחר בה היה ב-12 מיליארד דולר, בהיקף כזה לא ניתן בנקל לגרום למפולת שכזו.

מדוע הבורסה בתל אביב אינה מגיבה באופן דומה? ובכן להלן חמש סיבות עיקריות, ובהחלט לא יחידות.

1. מועד הפרסום
בארץ רשאיות החברות לפרסם דוחותיהן הרבעוניים עד לחודשיים מתום התקופה המדווחת, ו-74% מחברות המעו"ף אכן השתמשו בהיתר זה, ודחו את הדיווח ממש עד לדקה ה-90, עד השבוע האחרון.

מובן שחשיבותם של נתונים המתקבלים היום עבור פעילות שהתרחשה לפני יותר מחודשיים מעטה. בארה"ב חברות-ענק מפרסמות דוחותיהן תוך 10 ימים מתום התקופה המדווחת, בוודאי שהשוק מגיב באופן חד יותר לנתונים העדכניים.

2. סודיות
עובדה ששוק ההון בארץ קטן וריכוזי, וכיוון שכך, נכון יהיה להניח שמידע פנים יקר ערך זורם בצינורות רבים בטרם פרסום הדוחות, ומשפיע על תמחור המניות. כפועל יוצא, ביום הפרסום המידע מתגלה לראשונה רק למשקיעים הפרטיים, הסוחרים בהיקפים קטנים יחסית והשפעתם על שערי המניות זניחה.

3. ריכוזיות
רק לכ-10% מכלל המניות הנסחרות באחד העם (להוציא דואליות), הון צף הגבוה מ-50%. עובדה זו משפיעה לרעה על קיומו של מסחר הוגן, בפרט כאשר לעתים לבעלי העניין אינטרס לשמור על שער מניה מסוים.

4. נתון צפי לעתיד
נתון זה, שמפרסמות חברות, הינו בעל ערך רב למשקיעים שכן הוא מרמז על צמיחתן בעתיד, ונמדד ביחס לצפי האנליסטים.

בארץ, להבדיל מבארה"ב, הצפי כמעט ואינו מפורסם, דבר הגורם להערכות האנליסטים, המעטות גם-כך, להיות לא רלוונטיות שכן בסיס להשוואה פשוט אינו קיים. באין צפי, נכונות מודל התמחור כולו עומדת בסימן שאלה.

5. סיקור מועט
מספרם של האנליסטים המסקרים חברות באופן עקבי, קטן יחסית, וודאי שאינו גדול דיו בכדי ליצור קונצנזוס חזק, שאי-עמידה בציפיותיו או השגת תוצאות טובות ממנו עשויים היו להשפיע על מחיר המניה.

פתרון קסם לבעיות שהוצגו אינו קיים. חלק מהבעיות ניתנות לפתרון ע"י הרשויות, וחלקן יפתרו רק עם התפתחותו של השוק, אך כל עוד בעיות אלה קיימות ושרירות, לשוק ההון המקומי כברת דרך ארוכה לעבור בטרם יוכל להתייצב בגאון לצדם של השווקים המובילים.

יום הדוחות בו עסקינן, האמור להיות אחד מהימים החשובים בחייה של חברה, הופך לעוד יום מסחר רגיל. אם תרצו, לסתם יום של חול. כך לא מתנהג שוק משוכלל.

עודד חן הוא בעל תואר במנהל עסקים ועובד בחברת איתוראן הנסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק