תפקיד חדש בתחום הנדל"ן: שמאי מכריע שיהיה אחראי על היטלי השבחה ופיצויים

עד כה נהוג היה שהרשות המקומית, ובעלי הקרקע קבעו פרטנית לכל מקרה מי יהיה השמאי שיכריע את גובה ההיטל או הפיצוי

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק התכנון והבנייה. במסגרת החוק החדש, יוגדר תפקיד חדש בתחום הנדל"ן: שמאי מכריע שיהיה אחראי על נושאי היטל השבחה ופיצויים עקב נזקי תכנון.

עד כה נהוג היה שהרשות המקומית, ובעלי הקרקע קבעו פרטנית לכל מקרה מי יהיה השמאי שיכריע את גובה ההיטל או הפיצוי. לטענת משרד המשפטים, ההסדר הקיים היום בעייתי בשל ניגוד עניינים מצד השמאי.

"ההחלטות היום אינן שקופות, אינן אחידות ואינן מנומקות. שמאי מכריע יכניס סדר ומקצועיות למנגנון" אמרה עו"ד שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, במהלך הדיון היום. יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס, אמר כי "החוק החדש ימגר את תופעת ה"מסחרה", שהתקיים ללא שקיפות וללא דיווח בין הנישום לוועדה המקומית".

התיקון לחוק קובע כי שר המשפטים ינהל את רשימת השמאים המכריעים על פי המלצת ועדה מייעצת. תקופת כהונתו של מי שנבחר כשמאי מכריע תימשך 10 שנים ללא אפשרות להארכה. בזמן הכהונה ייאסר על השמאים לעסוק בעיסוקים אחרים, אלא אם קיבלו אישור מיוחד מהשר.

בין הדרישות לתפקיד נכלל ניסיון של שבע שנים לפחות בתחום. שכרו של השמאי המכריע ייקבע בתקנות של שר המשפטים ותוך חצי שנה מאישור החוק, הוא ייכנס לתוקפו. "אנו מקווים שהמנגנון יתחיל לעבוד כבר מה-1 לינואר 2009 ושמשרה חדשה זו תשאב יוקרה ותמשוך אנשים", אמרה עו"ד דנה.

בחוק נקבע עונש של 3 שנות מאסר לשמאי מכריע אשר יסתיר ניגוד עניינים. "הסנקציה חייבת להיות קשה מאוד, על הצדדים לדעת שעומד מולם איש מקצוע נקי", הסביר פינס. *