פוגעים בכם? תתארגנו כסיעה

אין כל סיבה שרובעים עירוניים הנפגעים באופן מתמיד מהתעלמות מהאינטרסים הלגיטימיים של תושביהם לא יתארגנו כרשימה פוליטית

לאחרונה התפרסמו כתבות המתארות את תחושת התסכול של תושבים, המוצאים עצמם לפתע במצב בו איכות חייהם מאויימת על-ידי תוכניות בנייה המקנות יתרונות מפליגים ליזמים על חשבון התושבים.

האחרונות שבהן התייחסו לתוכניות המגדלים ברחוב רקנאטי ברמת אביב ג' ובמתחם בי"ח אסותא. כשהתושבים באים למצות את זכותם להתנגד לתוכנית הפוגענית, הם מוצאים עצמם עומדים כנגד קואליציה בלתי פורמאלית ואף על פי כן מלוכדת. הקואליציה מורכבת מהיזמים, מהסגל המקצועי של ועדות התכנון שכבר העיר את הערותיו לתוכנית ולפיכך מחויב לה, ומוועדות התכנון עצמן אשר כבר דנו בתוכנית לפחות פעם אחת ואישרו אותה להפקדה.

יתרה מזאת: לתושבים המתמודדים מול קואליציית בעלי העניין בתוכנית עמדה נחותה בכל היבט אפשרי: מקצועי, פיננסי, אורך נשימה וכד'. התוצאה בדרך כלל היא שנעשים בתוכניות תיקונים מינוריים חסרי משמעות המשמשים כמס שפתיים לעקרון שמיעת התושבים.

מובן מאליו כי ככל שלקרקעות הרלבנטיות ערך כלכלי פוטנציאלי גבוה יותר, כן גדול פיתוי היזמים להפליג בזכויות הבנייה המבוקשות, על אף הנזק הפוטנציאלי לתושבים. מכאן גם יובן, מדוע תיאבון היזמים היה מאז ומתמיד מקור קבוע לדאגה לתושבי מערב הרצליה (השטח ממערב לפסי הרכבת, הכולל את הרצליה פיתוח, נוף ים והרצליה ב').

עד לפני כ-10 שנים פעל במערב הרצליה המודל הרגיל: יזם הציע לראש העירייה תוכנית בנייה, זכה לאישורו ובעקבות כך לאישור ראשוני של ועדות התכנון. התוכנית הופקדה להתנגדויות, ורק אז קמו התארגנויות תושבים השכנים לפרויקט במטרה להתנגד לתוכנית שפגעה בהם. ברוב המקרים נכשלו התושבים במאמציהם.

לפני כ-10 שנים החליטו מספר תושבים, ואני ביניהם, להקים עמותה שאחד מתפקידיה היה לרכז את המלחמה ביזמויות נדל"ניות פוגעניות במערב הרצליה, או במילים אחרות, לשמור על האופי התכנוני של האזור. המחשבה היתה פשוטה - במקום שכל פעם מחדש יהיה צורך ללמוד את החומר, להכיר את השחקנים המעורבים וכו', תשמש העמותה כמאגר מידע וניסיון וכגורם מתאם בכל המאבקים הציבוריים בנושא תכנון ובנייה במערב הרצליה.

הקמת העמותה נעשתה בד בבד עם בחירתה של יעל גרמן לראשות העיר, ותפיסותיה המתקדמות בנושא שיתוף תושבים בתכנון אפשרו לעמותה להיות אפקטיבית במידה מסוימת. תסכול זה הביא להקמת סיעת מערב הרצליה במועצת העיר, שזכתה בשני מושבים בבחירות 2003. הרשימה הוקמה, בין היתר, כדי להגן על התושבים מפני תוכניות פוגעניות במקום בו הן נוצרות - ועדת התכנון והבנייה. מההישג האלקטוראלי נגזרה גם זכותנו למנות נציגים למליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ואף לנציגות בוועדת המשנה.

האם בכך נפתרה סופית הבעיה? ברור שלא, משום שבפוליטיקה העירונית לראש העיר השפעה מכרעת בכל סוגייה משמעותית בתחומי הרשות, ולפיכך, בכל מקרה של מחלוקת, אין כמעט ספק שדעת ראש העירייה היא שתקבע.

האם מצבם של התושבים השתפר? אין כל ספק. אין כל סיבה שרובעים עירוניים הנפגעים באופן מתמיד מהתעלמות מהאינטרסים הלגיטימיים של תושביהם לא יתארגנו כרשימה פוליטית לקראת הבחירות לרשויות המקומיות.

הכותב הוא ראש סיעת מערב הרצליה, וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.