תור הזהב של משקיעי הסטארטאפ

המשבר מסמן את קרן הון הסיכון כאפיק הפחות מסוכן מבין אפשרויות ההשקעה

בעבר כתבתי שיובש בהנפקות אינו מעיד בהכרח על יובש בהשקעות ובאקזיטים. ואכן, לפני מספר ימים פרסמה NVCA (National Venture Capital Association) את נתוני הרבעון השני לגבי עסקאות הון סיכון, ונראה כי אלה מוכיחים שקרנות ממשיכות להשקיע, גם בתקופה לא קלה, כמו זו שאנו נמצאים בה כיום.

יתרה מכך, ככל שאנו מתקדמים לעבר משבר עולמי, נראה שההשקעות נהפכות לצורך הנובע מהמציאות, ולא להיפך. חברות ענק במשבר, בנקים מתמוטטים, שער החליפין משתגע והדולר מאבד מערכו עוד ועוד בכל יום, בכל העולם. נתונים אלה הופכים את קרן הון הסיכון לאפיק פחות ופחות מסוכן בעיני המשקיעים.

תקופתם היפה של המשקיעים בסטארט-אפים

למשקיע ישראלי שמעוניין להשקיע בסטארט-אפים לא היתה תקופה טובה מזו. ההשקעה הדולרית נהפכה לזולה יותר עבור כל ישראלי ובעבור אותו הסכום אפשר לקבל הרבה יותר.

בכל משבר קיימת הזדמנות, ואני סבורה שייתכן שזו ההזדמנות שלנו. במשבר הנוכחי בשווקים, מרבית הסטארטאפיסטים נפגעו בכך שהערכת השווי, בדולרים, של החברה ירדה בכ-20%, בשל ירידת ערך המטבע האמריקני.

בנוסף לכך, לא משנה מה מידת ההצלחה של חברה, שער הדולר הוריד את ערכה, ומשכורותיה השקליות ממשיכות לעלות. לא קל להיות סטארטאפיסט בתקופה שכזו ונראה כי הקרנות יודעות זאת ומנסות להפיק מכך את המקסימום.

והנה, למרות היובש בהנפקות השנה, חברות ההון סיכון ממשיכות להזרים כספים להשקעות:
תעשיית הון הסיכון האמריקאית השקיעה כ- 7.4 ביליון דולר ברבעון השני של 2008 ב-990 עסקאות שונות. זאת בהמשך לרבעון הראשון שבו הושקעו 7.5 ביליון דולר ב-997 עסקאות. היקף ההשקעה הממוצע היה 7.5 מיליון דולר.

שיעור ההשקעות ב-seed (השקעה ראשונית בסטארט אפ) הצטמצם ל-22% מכספי הקרנות. כיום מושקעים יותר כספים בשלבים מתקדמים של המיזמים. מציאות זו אמנם פוגעת במיזמים בתחילת דרכם, אך היא מובנת לחלוטין בהתחשב בסיכוני השוק הנוכחיים.

אנרגיה ומדיה - תחומי השקעה צומחים

מהנתונים שפורסמו ברור שתוכנה ואינטרנט הם עדיין התחומים האטרקטיביים יותר להשקעות בעיני מנהלי הקרנות, אחריהם צועד בביטחה שוק הביוטק (1.1 ביליון דולר). עם כל האטרקטיביות, אפילו הם סבלו מירידה בעשרות אחוזים בהשקעות בשנים האחרונות.

מנגד, שני תחומים אשר היקף השקעות בהם גדל בקצב קבוע בכל שנה, הם אנרגיה ומדיה. להפתעתי, קלינטק אינו נכלל ברשימת התחומים הצומחים והוא נשאר בדיוק כשהיה בשנה שחלפה (884 מיליון דולר). ניראה ש"באזז וורדס", אינן מבטיחות לחולל טרנד השקעות.

לסיכום, מעיון בנתוני השקעות הקרנות ברבעון השני ב-2008, נראה כי קרנות הון הסיכון עוד יפתיעו. בשוק שבו מתערערים מרבית הנכסים, נראה כי דווקא הון סיכון נהפך לבטוח מאי פעם.

אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה. מוסינזון שימשה ומשמשת כיועצת לפיתוח עסקי באינטרנט לחברות הפעילות בענף