פישר מתכונן לשחורות, ובצדק

העתיד ברור: הזרים יחזרו למערב, הדולר יעלה והאינפלציה תגאה בישראל ובמזרח

אלדד ברק הוא מנהל מחלקת ההשקעות בבית ההשקעות "אפריקה ישראל"

שני דברים עמדו לנגד עיניו של הנגיד אמש, כשהעלה את הריבית ב-25 נקודות בסיס: ירידה מסתמנת בקצב הצמיחה במשק (ובעולם), מצד אחד, אשר צפויה לצמצם את האינפלציה לאורך זמן, וקיומה של האינפלתיה בטווח הקצר מצד שני, תוצאת עלייה ממושכת במחיר הסחורות ומצבו השפיר של הצרכן הישראלי.

הנגיד ציין שפרמיית הסיכון של מדינת ישראל עלתה בחודש האחרון, "בדומה למשקים המתעוררים", וכי ההסתברות להעלאת ריבית במערב פחתה על רקע האטה בקצב הצמיחה.

בסביבה עסקית ממותנת הנטייה להעלאת ריבית אכן יורדת, אולם שני גורמים עשויים לתמוך בהעלאת ריבית נוספת ב-0.25% בחודשים הקרובים:

  1. קצב האינפלציה בחודשים הקרובים והאפשרות לגל שני בדמות דרישות לעליית שכר במשק, אשר יתדלקו עליות מחירים נוספות, דרך שמירת השכר הריאלי ודרך ניסיון של החברות לגלגל הלאה לצרכנים את הגידול בעלויות השכר שלהן.
  2. עלייה בהסתברות לפיחות, שכן במציאות של ירידה ביצוא, ייכנסו למשק פחות דולרים ולכן חשובה במיוחד התייחסות הנגיד לפרמיית הסיכון של מדינת ישראל.

המשקיעים יעדיפו את השווקים המערביים

אני סבור שפרמיית הסיכון של מדינת ישראל צפויה להמשיך לעלות, כפי שאסביר להלן: ראשית, האינפלציה בישראל צפויה להיות גבוהה לאורך זמן, בהשוואה לארה"ב, בשל קיומם של מנגנוני הצמדה לאינפלציה בהיקף נרחב (כגון אג"ח צמודות, הצמדת שכר ובחוזים). תהליך זה כשלעצמו הוא מניע לכיוון פיחות. בנוסף, בתקופה של ירידה בפעילות העסקית הגלובלית, המשקיעים בעולם צפויים להעדיף את ההשקעות הבטוחות יותר, בשווקים המערביים.

הדולר יעלה

המשק האמריקאי הוא המשוכלל במשקי העולם ובהתאם לכך תהליך ההיערכות שלו בעת ירידה בפעילות הכלכלית הוא המהיר ביותר (פיטורין, גיוסי הון, החלפת הנהלה, צמצום עלויות תפעוליות וכיו"ב), דבר שצפוי להביא להתחזקות המטבע האמריקני מול המטבעות האחרים בעולם בשלב מאוחר יותר, כאשר תישכך מעט בעיית המערכת הפיננסית בארה"ב.

האינפלציה תעלה במזרח

האינפלציה בשוקי המזרח תלך ותעלה הגבוהים במזרח, במדינות הייצור של רבים ממוצרי הצריכה. לחצים אלה באים לידי ביטוי בדרישה לעליות שכר ובאפשרות להתחזקות המטבעות (כמדיניות מכוונת) וצפויים להיתרגם לעליית מחירי הייצוא. ירידת מחירי הסחורות בשבועות האחרונים מהווה הקלה, אולם המרכיב הספקולטיבי בה רב - ולכן צפויה תנודתיות גבוהה במחירים אלה.

האינפלציה תתגבר בישראל

בסיכום, אנו צופים אינפלציה גבוהה מהחזוי בחודשים הקרובים, בקצב שנתי של 4%-5%, ובמקביל ירידה לתחום היעד במהלך שנת 2009. אחד הסיכונים לתחזית זו הוא דווקא סיכון לפיחות משמעותי, שעלול להקשות על בנק ישראל להוריד ריבית בבוא העת.