העתיד המתוק-ורוד של אורנג'

מסקנות מדו"ח פרטנר על שוק הסלולר המקומי בישראל ; יהיה אפילו עוד יותר טוב

צחי אברהם הוא אנליסט תקשורת וטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז'

פרטנר תקשורת , היא הראשונה בין חברות הסלולר לפרסם את דו"חות הרבעון השני. להלן כמה מסקנות מתוך הדו"ח שלה, לגבי שוק הסלולר המקומי.

המגזר העסקי צומח יותר

בשנים האחרונות יש מגמה עקבית של צמיחה בתחום העסקי, הרבה מעבר לזו של הסקטור הפרטי. קבלה של מכשיר סלולרי כהטבה ממקום העבודה נהפכת ליותר ויותר רווחת ומקובלת, ובענפים מסויימים היא כבר נהייתה חלק מתנאי ההעסקה הבסיסיים.

המספרים של פרטנר, שמספקת נתונים יותר מפורטים על התחום ממתחרותיה, מצביעים על כך שבשלוש השנים האחרונות מספר המנויים בסקטור העסקי גדל ב-62% וזאת בהשוואה לגידול ב-13% בסקטור הפרטי.

הגידול שמדווחת עליו פרטנר נובע בחלקו מכיבוש נתח שוק מהמתחרות, אך זה לא מסביר את כל השינוי. הפער בין הסקטורים רק מתרחב, אם כוללים את המנויים המשלמים מראש, שרובם ככולם פרטיים.

צרות במגזר הערבי

מהדו"ח של פרטנר עושה רושם שהמיתון הכלכלי לא הגיע לסקטור. אני סבור כך, למשל, בשל ההכנסות משירות שצמחו בשיעור 5.2% ברבעון הנוכחי, והן דומות מאד לשיעור הצמיחה שהשיגה החברה ברבעון השני ב-2007, בתנאי שהיו טובים בהרבה.

תחושתי מתחזקת לנגד הנתונים לגבי כמות דקות השיחה שהמשיכה לעלות ורשמה ברבעון הנוכחי שיא: 6 שעות ו-8 דקות בממוצע לחודש, למנוי. אפשר להסביר את העניין בגידול המנויים העסקיים ובירידת המחיר לדקה אך נדמה שזה לא כל הסיפור. עקומת הביקוש לשיחות עולה כלפי מעלה כבר מספר שנים ואם לא יחולו זעזועים חיצוניים המגמה הזו עדיין לפנינו.

צרות במגזר הערבי

עם זאת, פרטנר ציינה בדוחות שהפרישה סכום מסוים לחובות מסופקים, שהשפיע לשלילה על הוצאות התפעול שלה ברבעון האחרון ומוערך על ידינו בהיקף שבין 5 ל-10 מיליון שקלים. נראה שמקורותיו של שיעור ההפרשה הגבוה טמונים בהכנות לקראת ניידות המספרים, בשעה שפרטנר ניסתה להגדיל את חלקה במגזר הערבי.

אנחנו מעריכים שהעיכובים בתשלומים הובילו אותה למחיקות ברבעון הנוכחי, לאחר שהדי ניידות המספרים נדמו ברבעון הקודם. על הבעיות הכלכליות במגזר הערבי אנחנו לא מרבים לקרוא בעיתונות הכלכלית אך ברור כי במצב הנוכחי, לא מעטים מקרבו מתקשים לעמוד בתשלום של מרכיב בסיסי בתפריט של הצרכן הישראלי.

מצב הקרינה

לפחות שתי חברות סלולר טוענות שהחשש מפני קרינה, שהציף את כותרות העיתונים בשבוע שעבר, היתה השפעה זעירה בשיעור שלא עלה על 2% מהיקף השימוש.

אם להאמין לנתוני החברה, דיווחי הקרינה לא רק שלא השפיעו לשלילה על השימוש בסלולר בטווח הבינוני, זה היה סוג של נון סטורי בעיני הישראלי הממוצע, שהגיב באדישות, אולי כמו בתחומים אחרים, גם בשיאו של משבר.