שמחת עניים

אין בירידה במחיר הנפט ובעליית ערך הדולר שהצהילו את השווקים, שום סיבה למסיבה

אלדד ברק, מנהל מחלקת השקעות באפריקה ישראל בית השקעות

מחירי הסחורות ירדו בשיעור חד בשבועות האחרונים. ביום שישי לבדו נרשמה ירידה של כ- 4% במחיר הנפט ל- 115 דולר, בקירוב, במחיר התירס נרשמה ירידה דומה והחוזה הקרוב נסחר במחיר 518 לבושל.

מחיר המתכות התעשייתיות ירדו בשיעור 2 עד 7 אחוזים. גם הזהב המשיך בדרכו מטה וירד בשיעור 1.5% ביום שישי (נסחר סביב 865 דולר לאונקיה). המחירים הממוצעים עדיין גבוהים יחסית לעבר, אולם הם חזרו לרמה שלהם בחודש מרס השנה. במקביל, הדולר מתחזק ושער האירו כנגדו הגיע ל-1.500, לאחר ירידה ב-2% ביום שישי לבדו.

מה מוריד את הסחורות

להערכתי, הסיבה למצב הנוכחי בשוק היא האטה ואף מיתון בפעילות העסקית ובצריכה הפרטית במערב, ארה"ב הובילה את המגמה וכעת מצטרפת אליה אירופה. גם במדינות המזרח ניכרת ירידה בקצב הצמיחה.

במדינות אלה התעוררה לאחרונה אינפלציה גבוהה, והשלטונות מעוניינים להאט את הגידול בצריכה הפרטית באמצעות צמצום הסובסידיות למוצרי בסיס, שהם חלק הארי של הצריכה הפרטית במשקים מתעוררים.

בין השוק הריאלי לפעילות הספקולנטים

בשל כך שוררת בשוק ציפיה לירידה בביקוש לסחורות (במערב כבר מורגשת ירידה בצריכת הנפט עקב מחירו הגבוה) ובעקבות זאת ירידה במחירן. במלים אחרות, מיתון צפוי למלא את תפקידו בצמצום הביקוש ולהביא לירידה בשיעור האינפלציה. במחיר החוזים על הסחורות קיים רכיב של השוק הריאלי, הביקוש וההיצע לסחורות עצמן - ורכיב של השוק הספקולטיבי, שמקורו ברכישת הגנות מפני אינפלציה צפויה.

הערכות המשקיעים, המתבטאות בירידת מחיר הסחורות, הן כי בשוק הריאלי יצטמצם הביקוש. ואולם, הרכיב הספקולטיבי הוא שגורם לתנודתיות גבוהה במחירים ובתוך כך לירידות החדות.

המשקיעים חשים שהם זקוקים כיום לפחות הגנות מפני אינפלציה והתנהגותם עלולה להביא להמשך ירידות, בשעה שהשוק הריאלי עדיין חזק. למשל, היחס בין היקף מלאי הזרעים להיקף צריכתם בשנה נמוך היסטורית, ברמה של כ-15%, לעומת למעלה מ-25% בממוצע בעבר. משמעות הדבר היא, שעיכוב באספקת זרעים - למשל עקב מזג אוויר לא יציב - עשוי להביא לעלייה מחודשת במחירים.

סף הרגישות יורד

נציין, כי המשקיעים רגישים פחות להפרעות מסוג זה היום, כפי שמתבטא בהתעלמותם מהלוחמה בגיאורגיה, באיזור בו עובר צינור נפט חשוב, או מהערתו האחרונה של שר התחבורה שאול מופז בנושא איראן.

בסך הכל אני מעריך כי בתקופה הקרובה נמשיך לראות היחלשות של מחירי הסחורות באופן כללי, אם כי כמובן לכל סחורה יש שוק ריאלי משלה.

התחזקות הדולר מול המטבעות האחרים בעולם מפחיתה אף היא את ציפיות האינפלציה בארה"ב ופועלת בכיוון מכירת החוזים על הסחורות. התחזקות זו, נובעת, מכך שארה"ב הובילה את מגמת הירידה בפעילות הכלכלית ולכן המטבע שלה נחלש בעבר, בעוד שההידרדרות במצב באירופה בא מאוחר יותר ולכן כעת תורו של האירו להיחלש. גם כאן ניתן לצפות לתנודתיות גבוהה, בשל חולשתה חסרת התקדים כמעט של המערכת הפיננסית האמריקאית.

התחזית לשבוע הקרוב

השתטחות מהירה של עקום התשואות (אף כי כבר לא נותרה לו דרך רבה) ובעליות מחירים באג"ח השקליות. אגרות החוב הצמודות צפויות להיות פחות אטרקטיביות ויש להניח שנראה ירידות מחירים במח"מ הבינוניים, אשר עלו בשיעורים גבוהים ביום חמישי שעבר.

שוק המניות עשוי לעלות בתחילת השבוע, בהשפעת שוק המניות האמריקני, אשר כבר מתמחר הקלה על הצרכנים ורווחי החברות עקב ירידת מחירי האנרגיה. צפו לתנודתיות גבוהה, שכן בעוד ירידת מחיר הסחורות חיובית, סיבותיה נעוצות בירידה בפעילות העסקית.

השבוע אני צופה פיחות של השקל ביחס לדולר. להערכתי, נמשיך לראות פיחות של השקל ביחס לדולר גם בטווח הבינוני, מכמה סיבות: האחת, המשך התחזקות הדולר ביחס למטבעות בעולם, השנייה, סימני האטה שיגיעו בהדרגה גם למשק הישראלי, ושלישית, בטווח של החודשים הקרובים האינפלציה בישראל עשויה להיות מעט יותר גבוהה מאשר בארה"ב.