משקיעי HOT לא מחכים לדו"חות

הרוח המסיעה את המניה מעלה ומטה אינה מצבה הריאלי, היא נושבת מכיוון אחר לגמרי

צחי אברהם הוא אנליסט התקשורת והטכנולוגיה של כלל פיננסים

אחרי תחום הנדל"ן, נראה שתחום התקשורת הוא העמוס ביותר בחוקים ותקנות ומכתיב שינויי פעילות ושווי באופן שוטף שעולה בחשיבותה על רבות מההחלטות התפעוליות.

לא פלא לפיכך שחברות הפועלות בתחום מינו לעצמן סמנכ"לי רגולציה ושידיהם מלאות עבודה. ההחלטות שהם מצליחים או לא מצליחים לקדם במסדרונות הממשלתיים הן קריטיות עבור החברות.

השינויים עליהם הכריז בשבוע שעבר שר התקשורת, מדגימים את החשיבות הגדולה של מנכ"ל הרגולציה לפעילות העסקית של חברת תקשורת. אדגים קביעה זו באמצעות חברת הוט.

בשבוע החולף קיבל שר התקשורת את שתי ההחלטות הבאות:

  1. החברות הבנות של בזק יורשו להציע חבילות טריפל, דבר שעד כה נמנע מהן ונתן יתרון אדיר להוט.
  2. הוט תאלץ לבצע הפרדה מבנית ברורה בין חברת הטלוויזיה לבין פעילות הטלפוניה ואינטרנט.

בנוסף לשינויים אלה תאלץ הוט להתמודד עם העניינים הבאים, שחלקם תלויים ועומדים וממתינים להחלטת המחוקק:

  1. הרשאה למתחרים לספק שירות VOD.
  2. שידורים קרקעיים שמתוכננים ברבעון השני של 2009.
  3. חבילת ערוצים צרה (בקרוב תוקם ועדה שתגבש המלצות ותכין תוכנית בעניין זה לפי המלצות ועדת גרונאו).
  4. פרסום בערוצי הכבלים.

השווי של הוט נע בטווח רחב

הערכות שוווי רחוקות מלהיות מדע מדויק והן תלויות בלא מעט פרמטרים פנימיים וחיצוניים הכוללים גם רגולציה, אבל המקרה של הוט הוא דוגמא בולטת במיוחד לשווי של חברה ציבורית, שיותר מכל, מוכתב על ידי החלטות של משרדי התקשורת והאוצר. השווי של הוט על גבי החלטות רגולטוריות לטובה או לשלילה.

שוק ההון רגיש במיוחד להחלטות אלו, בצדק או שלא. אין פלא לפיכך, ששווי החברה המריא אל על ל- 60% בשנת 2007 - אז נישאה הוט ברוח הבלעדיות העזה בשיווק טריפל פליי ומתן פתרונות VOD באופן שנמנע מבזק ומ-YES.

כוחות נוספים תמכו בשיפור של הוט ובהם קיצוץ הוצאות אגרסיווי בחברה המאוחדת של דוד קמיניץ, והבעיות מהן סבלה המתחרה yes, אך אף אחת מהן לא הייתה כה דומיננטית כמו קידום החלטות ממשלתיות. הוכחה לכך היא ההשפעה על מחיר המניה כאשר הרוח נשבה בכיוון ההפוך.

מתחילת השנה, משעה ששוק ההון השתכנע שהממשלה אכן דוחפת להקמת שידורי טלוויזיה קרקעיים, שיאפשרו קליטת חמישה ערוצים בחינם והיא צפויה לאפשר לחברות הבנות של בזק לספק גם הן טריפל פליי, מחירה של מניית הוט פנה בכיוון ההפוך והיא רשמה ירידה ב-30%.

בהערכה שלי לגבי הוט, לפני מספר חודשים, סברתי שהשארת מצב הרגולציה הנוכחי על כנו משקף שווי של 55 שקלים להוט וזאת לעומת מצב של הכבדה נוספת מצד הרגולטור, שתוביל ל- 41 שקלים למניה. מאז, נדמה שמסלול ההכבדה מהווה את המסלול הראשי, הסיכונים בהוספת ערוצים חינמיים נוספים מעבר לחמישה המתוכננים והקמת ועדה לנושא החבילה הצרה שאולי תלווה בהכתבת מחיר של משרד התקשורת, עלולים ללחוץ את מחיר המניה מעבר לרף התחתון והן חשובות יותר מהדוח הרבעוני שצפוי השבוע.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך.