הכלכלה היפנית הציגה צמיחה שלילית של 0.7% ברבעון השני

במונחים שנתיים הכלכלה הגדולה באסיה הצטמקה ב-3%,- וזאת לעומת הערכות מוקדמות שהכלכלה התכווצה ב-2.4% בלבד

התמ"ג ביפן, הכלכלה הגדולה באסיה, הצטמקה ב-3% במונחיים שנתיים ברבעון השני של השנה - וזאת לעומת הערכות מוקדמות שהכלכלה התכווצה ב-2.4%, כך עולה מנתונים שפירסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בטוקיו. בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, התמ"ג ירד ב-0.7%.

בדומה למדינות בגוש האירו, הצמיחה השלילית נבעה מירידה בצריכה הפרטית של משקי הבית וההאטה הגלובלית, שהורידה את היקף היצוא. להערכת כלכלנים במדינה, המדינה תיכנס למיתון ברבעון השלישי של השנה, ותתאושש רק במחצית הראשונה של שנת 2009.

האחריות להתאוששות כלכלית תהיה מוטלת על ראש הממשלה הבא של יפן, אולם בשל חוב לאומי הגדול פי 1.8 מהתוצר, משימתו לא תהיה קלה. כזכור, ראש הממשלה הנוכחי, הודיע על התפטרותו בחודש שעבר. אחד מהמועמדים אפשריים להחליפו, קארו יוסאנו, המשמש עתה כשר למדיניות מוניטריות אמר השבוע שאין לממשלה את האפשרות להגביר את היצוא ורק הזמן החולף יספק הפיתרון.

קצב עליית המחירים, שנמצא עתה ביפן בשיא של עשור, מול צמיחה שלילית מעמיד את הבנק המרכזי בטוקיו בדילמה באשר להמשך מדיניותו. עם זאת נציין, כי רמת הריבית הנוכחית במדינה העומדת על 0.5%, היא הנמוכה ביותר מקרב הכלכלות המפותחות.