ועדת המסחר בחוזים עתידיים: המסחר בנפט אינו מונע בהכרח בידי ספקולנטים

ראש ועדת המסחר בחוזים עתידיים, וולטר לוקן, יצא חוצץ בסוף השבוע כנגד הטענה כי גופים מוסדיים גדולים - הם אלו אשר דחפו את מחיר הנפט לשיא ביולי ; לוקן: "לא ניראה כי יש מתאם חיובי בין השקעות בקרנות האינדקס על הנפט והסחורות לבין מחיר הנפט"

ראש ועדת המסחר בחוזים עתידיים (CFTC) יצא חוצץ בסוף השבוע כנגד הטענה כי גופים מוסדיים גדולים הם אלו אשר דחפו את מחיר הנפט לשיא לפני כחודשיים, והם אלו שהורידו אותו לרמתו הנוכחית. זאת, בעודו מסתמך על מחקר שעשתה הוועדה בתקופת נסיקת הנפט במחצית הראשונה של השנה, טרם הגיעו ביולי לשיא של 147.27 דולר לחבית.

הוועדה, אשר לה הסמכות היחידה כרגולטור לבחון ולקבל את נתוני המסחר הללו ברשותו של ראש הוועדה, וולטר לוקן, הגיעה למסקנה על סמך המחקר - כי לא מסחר ספקולטיבי הוא זה שמניע את הנפט ושאר הסחורות.

עם זאת, באותה נשימה - הטילו ספק חברי הוועדה בממצאי המחקר של עצמם בטענה כי לא בהכרח הצליח המחקר לרדת לעומקו של עניין.

לפי ה-CFTC הקטינו קרנות האינדקס של נפט וסחורות את השקעותיהן בעוד שמחירי הנפט הציגו עלייה במהלך המחצית הראשונה של השנה. עוד עלה מהדו"ח כי הנתח של הקרנות המדדיות בשוק הנפט הצטמצם במחצית הראשונה של השנה הנוכחית ב-11%, כשבמקביל עלה מחיר הנפט בהיקף מאזור רמת המחיר של 96 דולר לכ-140 דולר בקירוב.

הדו"ח אף הפתיע באמצעות נתון נוסף, לפיו - בניגוד לדעה הרווחת שקרנות האינדקס על הנפט והסחורות אחראיות ל-70% או יותר מהיקף המסחר בנפט, חלקן של אלו מהווה משוק הנפט פחות מ-13%.

מנתונים אלו עולה כי ממצאי המחקר שללו את תאוריית הקונספירציה הספקולטיבית של לא מעט משקיעים, לפיה - גופים מוסדיים כגון קרנות פנסיה וקרנות גידור שונות מתעלים לטובתם כספים בהיקף כספי של מיליארדי דולרים למכשירים פיננסיים שונים הבנויים על נכסי הבסיס, הללו.

"ניראה כי אין שום עדות אמיתית וחזקה לכך שישנה ספקולציה משמעותית שמניעה את הנפט והסחורות", אמר וולטר, בפני פאנל של ועדת בית החקלאות האמריקני, במטרה להציג את השפעות השינויים במחירי האנרגיה על שוקי הסחורות החקלאיות.

במסגרת הפאנל הפתיע לוקן כשאמר כי בזמן שבמחצית הראשונה של השנה עלה מחיר החוזים העתידיים על הנפט באופן ניכר, היקף הפעילות של מדדי הסחורות הלכה ופחתה.

"לא ניראה כי יש מתאם חיובי בין השקעות בקרנות האינדקס על הנפט והסחורות לבין מחיר הנפט", אמר לוקן.

דעתו זו של לוקן, חידשה כצפוי את הדיון בנושא, והביקורת לא איחרה לבוא מצד הפאנל. ברט צ'ילטון, חבר מהמפלגה הדמוקרטית אמר כי לא מן הנמנע שהנתונים אותם שואבת ועדת החוזים העתידיים ברשותו של לוקן, ועליו היא מבססת את מסקנותיה אינם נכונים.

על כל פנים לפי שעה, ניראה שהדיון ימשיך להתקיים ורבים הם סימני השאלה על סימני הקריאה בסוגייה זו. [לאתר חוזים עתידיים]