נסגר התיק נגד אקסלנס: לא גבתה עמלות ברוקראז' בניגוד לחוק

הפרקליטות סגרה את תיק החקירה נגד בית ההשקעות בניהולם של רוני בירם וגיל דויטש ; בתוך כך נדחתה בקשת דניאל מולקנדוב, שניהל את קרן רעם 90, לקבל את חומרי החקירה בפרשת אקסלנס

פרקליטות מיסוי וכלכלה סגרה את תיק החקירה נגד בית ההשקעות אקסלנס-נשואה, בראשותם של רוני בירם וגיל דויטש, וזאת מחוסר אשמה - כך נודע ל"גלובס". אקסלנס טרם פירסמה הודעת בורסה בנושא, משום שרשות ניירות ערך טרם הודיעה להם על החלטת הפרקליטות.

פרשת אקסלנס התפוצצה באפריל 2007 בעקבות תחקיר שפורסם במוסף G של "גלובס". החקירה עסקה בחשד לגבייה לא חוקית של עמלות ברוקראז' בקרנות הנאמנות של אקסלנס, ובמהלכה הגיעו חוקרי רשות ניירות ערך אל משרדי בית ההשקעות, לקחו משם מסמכים ותיחקרו מנהלים בכירים.

החקירה התמקדה בשאלה אם תעריפי העמלות שגבה סוכן הבורסה של אקסלנס מקרנות נאמנות שניהלה חברת ניהול הקרנות של אקסלנס, היו גבוהים יותר מהמותר לפי סעיף 69(א) לחוק השקעות משותפות בנאמנות.

החשד היה לניצול מצב ניגוד עניינים בקשר בין חבר הבורסה ובין מנהל הקרנות, שתיהן חברות מקבוצת אקסלנס, כך שלקוחותיהן הפכו לשבויים ונאלצו לשלם עמלות בגין פעולות אופציה בסכומים הגבוהים יותר מאלו ששילמו מנהלי קרנות אחרים, הן מוסדיים והן פרטיים.

בתחקיר "G" נחשף כי אקסלנס גבה מהקרנות שבניהולו עמלה של 4 שקלים לפעולה. זאת בעוד משקיעים אחרים בקרנותיו שילמו עמלות ברוקראז' נמוכות משמעותית, גם כשביצעו עסקאות שאינן בהיקף חריג. אחת הדוגמאות שהוזכרו בתחקיר היתה ההסכם של אקסלנס עם "מגן שוקי הון".

בחקירה בדקה רשות ניירות ערך, בין היתר, את העמלות ששילמו לקוחות של אקסלנס כחברת בורסה וכן את העמלות ששילמה מגן שוקי הון. כאמור, בפרקליטות סברו כי אקסלנס לא עברה על החוק.

מהלך עברייני

בתוך כך, בית משפט השלום בתל-אביב דחה את בקשת דניאל מולקנדוב, שניהל את קרן רעם 90, לקבל את חומרי החקירה בפרשת אקסלנס, לאחר שקבע שאינם רלוונטיים להגנתו. "אין כל קשר בין 'המהלך העברייני' המיוחס למולקנדוב והחברות הקשורות אליו, באישומים כנגדו, לבין מהות החשדות והחקירה בתיק אקסלנס", קבע השופט דן מור.

מולקנדוב מואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ובעבירה על חוק ההשקעות. לפי האישום, אקסלנס העניקה לרעם 90 שירותי ברוקראז' ולמרות שבתשקיף הקרן פורסם כי אקסלנס יגבה עמלה של 4 שקלים בגין כל פעולה, הרי שבפועל גבה בית ההשקעות 2.5 שקלים בלבד, ואילו ההפרש הועבר לאדם שתיווך בין מולקנדוב לאקסלנס - עמנואל מודחי. הפרשי העמלות שנראות על פניו זניחות הצטברו לכדי מאות אלפי שקלים.

הפרקליטות הסכימה לתת למולקנדוב את כל תשקיפי הקרנות, לקוחות אקסלנס, ובהם פירוט העמלות שנגבו. השופט קבע שהודעות דוא"ל שנתפסו במחשביהם של בעלי אקסלנס, בירם ודויטש, ושל בכיר בקבוצה, ציון בקר, יימסרו לאחר שתישמע עמדתם של השלושה באשר למסירתן.