קשת יוצאת נגד הרפורמה בשוק הטלוויזיה: "מדובר במחטף"

במכתב חריף שנשלח למשרד התקשורת ולממשלה טוענת זכיינית ערוץ 2 כי הרפורמה שגויה ורצופת כשלים

זכיינית ערוץ 2 קשת יוצאת נגד הרפורמה המתוכננת בשוק השידורים וטוענת כי הכנסת הרפורמה לחוק ההסדרים היא בגדר מחטף. במכתב למשרד התקשורת המפרט את עמדת קשת בנוגע לרפורמה, אשר הגיע לידי "גלובס", טוענת הזכיינית: "קשת סבורה כי הרפורמה שגויה ורצופת כשלים, ואולי חשוב מכך - אין כל הצדקה לחקיקת רפורמה זו במחטף במסגרת חוק ההסדרים. מדובר ברפורמה נטולת כל השפעה על התקציב, למעט דרישת הזכייניות הערוץ השני להחזר סך כולל של כ-300 מליון שקל ששולמו על-ידן למדינה לפני כשנתיים עם קבלת הזיכיון".

"החלטה תמוהה"

במכתב ארוך ומפורט ששלחה קשת באמצעות בא כוחה, עו"ד רון גזית ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כמו גם ליועצת המשפטית של הכנסת וליועצת המשפטית של משרד התקשורת, מוסיפה קשת: "בנוסף הרפורמה כלל אינה מיועדת לביצוע ב-2009. אין ענייננו אלא במחטף, שנראה, בכל הכבוד תמוהה".

על-פי קשת, המשמעות של פרסום בכבלים ובלוויין היא שהשידור המסחרי הקיים לא יוכל להמשיך ולהתקיים כבעבר והרשות השנייה לא תוכל להמשיך להטיל את אותן חובות על הזכיינים. "לא יעלה על הדעת לערוך רפורמה בלי לבחון מראש את ההשלכות הכלכליות והערכיות.

קשת מבקשת מהגורמים הרלוונטיים כי הרפורמה תפוצל מחוק ההסדרים ואף מצפה כי הממשלה עצמה תבטל את החלטתה בנושא. "הרפורמה נבנתה במוצהר כאילו עניינם היחיד של שידורי הטלוויזיה בישראל הוא שאלת המחיר הכספי שמשלם המנוי. לא הייתה שאלה של מה יוצג על המסך בעקבות הרפורמה. הלכה למעשה, יש רק תוצאה אחת ברורה לרפורמה: ביטול כל היתכנות לשידורים מסחריים הקיימים במתכונתם היום, עד כדי הכרח מובהק לביטול כל יצירתה של הכנסת בחוק הרשות השנייה".

קשת מאשימה את משרד האוצר וכותבת כי איש באוצר לא בחן מה צפוי בעקבות הרפורמה וחמור מכך, האוצר התעלם כליל מבדיקות קיימות שכבר נעשו בעניין זהב משרדי הממשלה. "מן הסתם התעלם האוצר מהבדיקות הקיימות שכן הן שוללות את התיאוריה לפיה פעם משרד האוצר", נכתב על-ידי גזית.

לבטל את ההחלטה

עוד נכתב כי "לפי פרסומים בעיתונות, משרד האוצר מסביר בחדרי חדרים כי הוא מניח ששוק הפרסום בטלוויזיה יגדל לפתע בהיקף שנתי של מאות מיליוני שקלים. מדובר בעליל בהנחה מופרכת שאינה נתמכת בדבר וחצי דבר".

קשת טוענת עוד כי העניין היחיד שיש ברפורמה הוא ההחלטה להוזיל את חבילת הבסיס בכבלים ובלוויין ובשם אותה מטרה נשלפו לטענתה, ללא כל הבחנה, שתי "סוכריות": האחת, הזכות לקבל תשלום, דמי מעבר מהגופים המשדרים והשנייה זו הזכות לשדר פרסומות. "הכבלים והלוויין הם אלה שצריכים לשלם לערוצים שבלעדיהם לא היה קיום לחבילת הביס ואיש לא היה מתחבר אליה", טוענת קשת.

קשת כאמור דורשת מהגורמים הרלוונטיים כמו גם ממשרד התקשורת לבטל את ההחלטה, ובמידה ולא היא מבקשת להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולהעבירה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המכתב התקבל בלשכת שר התקשורת. אנו נלמד אותו ונתייחס אליו בהמשך".

עיקרי הטענות של קשת:

* המשמעות של פרסום בכבלים ובלוויין היא שהשידור המסחרי הקיים לא יוכל להמשיך ולהתקיים כבעבר

* איש באוצר לא בחן מה צפוי בעקבות הרפורמה

* ההנחה ששוק הפרסום הטלוויזיה יגדל אינה נתמכת בדבר וחצי דבר