תפתח חלום

האם הגשמת חלומות העובדים תפתור את כל בעיות הארגון?

"יש לי חלום", פתח מרתין לותר קינג, מנהיגם האגדי של האפרו-אמריקנים בארה"ב את נאומו המפורסם, שבו פרש את חזונו לשיוויון זכויות בין לבנים ושחורים, ובדיעבד אף מיתג את עצמו בהיסטוריה כסמל למאבק אזרחי לא אלים. לותר קינג לא היחיד לאורך ההיסטוריה שהשתמש בחלומות כמקפצה לקריירה: יוסף בעל החלומות הפעיל פסיכולוגיה יצירתית בפתרונות חלומות שרי הממשלה הפרעונית ואף נעזר בכישוריו כדי להיחלץ מהכלא ולזנק היישר למשרת המשנה למלך.

הספר "מה החלום שלך?", המתורגם מ"מנהל החלומות" באנגלית, מאת מתיו קלי, נואם בעל מוניטין בינל' ומחבר ספרי ניהול מצליחים, מציע דרך מעט שונה לתרגום חלומות אישיים להצלחה בחיים האמיתיים: לא מדובר במנטרת הקואוצ'ינג השחוקה - "הגשם את חלומותיך", אלא התמקדות בזווית הניהולית: רתימת חלומות העובדים בארגון גדול, כמנוף להצלחתו ולצמצום תחלופת העובדים.

הספר מתאר חברה שהיא פרי דמיונו של המחבר, העוסקת בתחום הלא זוהר של מתן שירותי ניקיון, וסובלת מתחלופת עובדים גבוהה וממורל נמוך. מנכ"ל החברה, אדם רגיש בעל ראש פתוח, מחליט לפתור בעיות אלה. חרף התנגדותו הלגלגנית של בעל החברה המתואר כסטריאוטיפ קפיטליסטי של בעל הון ציני ותאב בצע, הוא עורך סקרים פשוטים המגלים את הסיבות העיקריות לייאוש העובדים ולתחלופה הגבוהה, שאינן בהכרח משכורות נמוכות, ולאחר מכן הוא אף מקדיש את משאבי החברה כדי לעזור בפתרון הבעיות המתגלות.

אך המנכ"ל אינו עוצר כאן: הוא מגיע לתובנה הלא אופיינית כי זוהי אחריות החברה להגשים את החלומות של עובדיה, ובכך יוצר משרה חדשה בחברה, שלה ניתן התואר המעורפל "מנהל חלומות", והוא משמש כמעין קואוצ'ר לעובדים, ואלו פורשים בפניו את חלומותיהם הכלכליים והאישיים המוגשמים בעזרתו. הרעיון יוצא הדופן מביא, כמובן, למהפכה בחברה: המוטיבציה של העובדים והמנהלים מטפסת לשמיים, כולם מתגבשים חברתית, שיעור התחלופה הצטמצם, ההכנסה הגולמית זינקה, בעל החברה מתרכך וכולם הולכים שלובי ידיים לעבר השקיעה.

הרעיון בבסיס "מה החלום שלך?" הוא מעט נאיבי: חברה יכולה להפוך לגרסה טובה יותר של עצמה במידה שעובדיה יהפכו לגרסה טובה יותר של עצמם ויחוו סיפוק מקצועי ואישי הנובע מהגשמת חלומותיהם, שיוביל לפריון גבוה ונאמנות למקום העבודה - ובאחריות הארגון שבו הם מועסקים לגרום לכך. את המסר הזה, שעשוי להתקבל בציניות מתבקשת, מעביר קלי בצורה פשטנית ולעתים בסגנון שמאלצי, ומודל החברה שהוא יוצר אינו מצטייר כמעשי במיוחד - על אף הוראות המדריך היישומי הקצר שמצורף לספר.

אף על פי שחלקים מסוימים בספר עשויים לעורר השראה, קשה לראות ארגונים גדולים במציאות התאגידית הישראלית מאמצים את עולם הרעיונות והמושגים של "מנהל החלומות", ומי שמצפה לראות קואוצ'ר לכל עובד יכול להמשיך לחלום. *

"מה החלום שלך?" מתיו קלי, מטר, 128 עמ'