היקף החובות שאינם משולמים ליצואנים ישראלים המשווקים לארה"ב זינק בכ-43%

היקף החובות עלה לכ-150 מיליון דולר, לעומת כ-105 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כפי שעולה מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי ; החובות אינם משולמים, אם מחמת חדלות פירעון של לקוחות בארה"ב ואם מחמת קשיים כלכליים של הלקוחות שמתבטאים בדחיית תשלומים לספקים

המצב הכלכלי בארה"ב כבר פוגע ביצואנים הישראלים. מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עוד טרם אירועי הימים האחרונים, עולה כי חל זינוק של 43% בהיקף החובות שאינם משולמים ליצואנים ישראלים המשווקים לארה"ב, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בבססח מעריכים כי סיכוני האשראי של יצואנים ישראלים לארה"ב צפויים אף לעלות בחודשים הקרובים בעקבות החרפת המשבר הפיננסי בארה"ב והשפעתו על המגזר הריאלי. החובות אינם משולמים ליצואנים, אם מחמת חדלות פירעון של לקוחות בארה"ב ואם מחמת קשיים כלכליים של הלקוחות שמתבטאים בדחיית תשלומים לספקים.

על פי נתוני בססח, היקף החובות של לקוחות אמריקנים אשר אינם משולמים ליצואנים ישראלים עומד כיום על כ-150 מיליון דולר, לעומת כ-105 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בססח מגדירה אי תשלום חוב כפיגור בתשלום מעל 30 יום מעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם בארה"ב. בבססח מעריכים כי הייצוא הישראלי לארה"ב צפוי לעמוד בשנת 2008 על כ-12 מיליארד דולר, והוא מהווה חלק נכבד מכלל היצוא הישראלי.

לפי בססח, ובהסתמך על נתוני Euler Hermes - חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם המחזיקה בשליש מהבעלות על בססח, התעשיות הבעייתיות ביותר מבחינת סיכוני האשראי ליצואנים ישראלים לארה"ב הן תעשיית הרכב, תעשיית הבניה, המגזר הפיננסי והתעופה.

הענפים המדורגים ברמת סיכון בינונית עד גבוהה הם תעשיות המזון, האלקטרוניקה, תוכנה ותקשורת, כימיקלים וענף קמעונאות. הענפים שמוגדרים כיציבים באופן יחסי הם ענפי התרופות, המכונות התעשייתיות והמתכת.

לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, "נוצרה מכה כפולה ליצואנים הישראלים לארה"ב: גם שער חליפין נמוך וגם יותר לקוחות אינם משלמים במועד. בתחום שער החליפין נבלמה באחרונה ההידרדרות, בעוד שבתחום חובות לקוחות מתחוללת החמרה שאיננו רואים בשלב זה את סופה".

בססח - חברה ישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס.