מועצת הכבלים והלוויין שוקלת להעניק רישיון מיוחד לערוצים חדשים

בשימוע שייערך בקרוב תחליט המועצה האם לשנות את הרגולציה הקיימת ; תשקול לאשר ערוצי ספורט, סדרות וסרטים

נפתחת התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית? מועצת הכבלים והלוויין פרסמה שימוע במטרה לבחון האם יש לשנות את הרגולציה ולתת רישיון מיוחד לערוצים חדשים בתחומי הספורט, הסרטים והסדרות. ל"גלובס" נודע כי אחת הסיבות לפרסום השימוע היא בקשה קונקרטית שהגיע למועצה על-ידי חברת ענק הווידיאו שבבעלות תיאטראות ישראל, בשליטת מוקי גרידינגר.

הרקע לשימוע הוא לא מקרי: מעבר לבקשה שהועברה בעניין למועצה, קיים גם חוק ההסדרים אשר דן בחבילת הבסיס הצרה בכבלים ובלוויין. על-פי כוונת האוצר בעניין זה, יש להנחות את מועצת הכבלים על ביטול המגבלות של ערוצים ברישיון מיוחד.

כאמור, עד היום פעלה המוצע לפי מנגנון של אישור רישיונות מיוחדים בערוצים בכבלים ובלוויין. מדובר בערוצים שיכולים לעבור בכפייה על התשתית של HOT ו-yes ולשלם בגינם דמי מעבר לפלטפורמות. ערוץ "טבע הדברים" הוא דוגמה לערוץ עם רישיון מיוחד, אולם הוא הורד מפלטפורמת הכבלים לאחר שלא שילם את דמי מעבר. בעבר, בשנת 2003, קבעה הרגולציה כי ישנם סוגי ערוצים שלא יקבלו רישיון מיוחד ובהם ספורט, סרטים וסדרות וזאת מתוך מחשבה שבמצב התעשייה הרב ערוצית, מתן אפשרות לשחקנים נוספים להתחרות זה יפגע באיתנות הפיננסית, מאחר והן הספורט, הן הסרטים והן הסדרות הם בעצם הלחם והחמאה של התעשייה.

"נזק לצופים"

בכבלים ובלוויין ככל הנראה לא יסכימו עם הרצון של המועצה לקדם את העניין. יורם מוקדי, סמנכ"ל אסטרטגיה ב-HOT (ומי שגיבש את הכללים בעניין זה בעבר בתקופת היותו יו"ר המועצה), אמר בתגובה: "קיבלנו את השימוע עכשיו ונגיב באופן מסודר. תעשיית הטלוויזיה הרב ערוצית משולה לחולה המצוי באמצע ניתוח לב פתוח. עכשיו מבקשים שגם יתרום דם. אין שום תועלת ברפורמה שתגרור עוד שחקנים שיעלו את מחירי התוכן בחו"ל, אשר גם כך הינם גבוהים מאוד. במקום להרגיע את המרוץ המטורף של רכש תכנים, אשר לא תורם במאומה לצופה, מכניסים עוד שחקנים על מנת להעלות את המחירים. יש בזה רק נזק לצופים אשר יקבלו פחות עבור אותו תשלום, וכמובן נזק בלתי הפיך לתעשיית הטלוויזיה. היחידים שיכולים לחייך הינם ספקי התוכן בחו"ל: הישראלים שוב השתגעו".

ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, אמר בתגובה לידיעה: "המועצה קיבלה החלטה עקרונית שבשלה השעה להרחיב את הפלורליזם על המסך של הטלוויזיה הרב ערוצית, במיוחד נוכח העובדה שהוגשה למועצה בקשה לרישיונות מיוחדים, לערוצי סרטים, על ידי גורם מקצועי מבוסס בענף".

מ-yes נמסר כי בחברה לומדים את הנושא.