מינוי הכונס למניות גאידמק באוסיף הושעה למשך שבוע; גם צבי ויליגר תובע את גאידמק

(עדכון) - כזכור, ביהמ"ש מינה אתמול כונס על מניות גאידמק באוסיף לבקשת בנק מזרחי-טפחות, הטוען לחוב של 158 מיליון שקל ; צבי ויליגר טוען כי גאידמק מתחמק מלשעבד את ביתו בקיסריה כנגד הלוואה שהעניק לו

מינויו של עו"ד פיני יניב ככונס נכסים על מניותיו של ארקדי גאידמק (67.4%) בחברת אוסיף הציבורית יושעה למשך 7 ימים - כך סיכמו גאידמק ובנק מזרחי-טפחות בדיון שהתקיים הבוקר (ד') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בתקופה זו עומדות בפני גאידמק 3 אפשרויות: למכור את מניותיו באוסיף, ועם התמורה לכסות את החוב לבנק; לשלם את החוב ממקור אחר, או תוך קבלת אשראי מגוף פיננסי אחר אליו ישועבדו המניות (לאחר שחרור השעבוד של מזרחי-טפחות); או להגיע להסדר אחר עם הבנק שיבטל את העמדת החוב לפירעון מיידי, ולהמשיך לעבוד מולו.

בהסדר אליו הגיעו הצדדים נקבע עוד, כי בשבוע הקרוב לא ייעשו שינויי בעלות מהותיים בנכסי אוסיף, שלא בהסכמתו הכתובה של מזרחי טפחות, מלבד מכירת מניות אוסיף בסכום שיכסה את חובו של גאידמק לבנק אחרי ניכויי המס מהמכירה. דיון נוסף בבית המשפט ייערך ביום חמישי הבא.

בדיון היום התברר כי מתוך סכום החוב האמור, כ-21.7 מיליון שקל הם ריבית וקנסות בגין פירעון מוקדם, אותם צפוי גאידמק לשלם תחת מחאה, וייתכן שיתבע בהמשך מהבנק החזרים בגינם. קרן החוב היא כ-138 מיליון שקל. גאידמק צפוי להעביר לחשבון אוסיף 38 מיליון שקל המצויים בבנק בחשבון אחר, כפיקדון להבטחת ערבות שהעמיד הבנק להתאחדות לכדורגל (לטובת קבוצת בית"ר ירושלים שבבעלותו), אחרי שההתאחדות תודיע שאין צורך בערבות.

לפי ההסדר, אותו השיגו עוה"ד ד"ר יוסי שגב, אופיר נאור ורנן גרשט מטעם גאידמק, ועוה"ד ינקי פפר ושירי שומינר מקנטור-אלחנני-טל המייצגים את הבנק, גאידמק יוכל אחרי התשלום לנהל משא-ומתן עם הבנק באשר לסכום זה. כן סוכם כי גאידמק יוכל לנהל בעצמו משא-ומתן עם הבנק באשר לנטילת הלוואה חדשה או להמשך שיתוף-הפעולה, וזאת למרות שייפה את כוחו של שגב בכל ענייניו.

בסביבת גאידמק הבהירו היום, כי "מניות אוסיף יימכרו רק במחיר ראוי, לא בפשיטת-רגל ולא בחיסול". לדבריהם, השופטת קרת-מאיר הצליחה לשקם היום את היחסים בינו לבין הבנק, ולכן גאידמק אינו פוסל המשך שיתוף-פעולה עם מזרחי-טפחות. "הבנק יצטרך להחליט אם הוא רוצה להמשיך לעבוד איתו, ובהחלט ייתכן שהם יגיעו להסדר גם על החוב הנוכחי", אמרו המקורבים.

גם צבי ויליגר תובע

בתוך כך, מסתבר כי ב-1 בספטמבר נטל גאידמק הלוואה בסך 4.5 מיליון דולר מצבי ורוית ויליגר, אשתו, למשך 45 יום. את סכום ההלוואה העבירו הוויליגרים לחשבון חברת אמריס. בתביעה בסך 16.8 מיליון שקל שהגישו היום נגד גאידמק לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הם טוענים כי ההלוואה נשאה ריבית של 1.5% (243 אלף שקל) ועמלת הקצאה בשיעור זהה, ובמקרה של הפרת ההסכם ישנה ריבית חריגה של 3%.

באמצעות עוה"ד צבי פירון, אפרת רנד ודנה יאראק הם טוענים כי גאידמק היה אמור לפעול לרישום משכנתא על 3 בתים בקיסריה, ובהם ביתו שלו ושל בתו קתרין, בתוך 8 ימים אך לא עשה כן. (ת.א. 2010/08).

גם ללאומי יש טענות

אתמול (ג') הצטרף גם בנק לאומי , נושה נוסף של אוסיף, ללחץ המופעל על גאידמק, בטענה כי תשלום שבוצע בגין עסקת וונוקובו מהווה הפרה של התחייבויות אוסיף כלפי הבנק, ויכול לשמש עילה להעמדה לפירעון מיידי של החובות כלפיו.

אוסיף חתמה אשתקד, באמצעות הבת אוסיף מזרח אירופה, על הסכם עם חברת סטרוילידר (Stroylider) שבשליטת גאידמק, לרכישת 870 דונם מקרקעין בעיר וונוקובו הסמוכה למוסקבה, תמורת 100 מיליון דולר. עד כה הועברו לגאידמק 30 מיליון דולר, ובנוסף אמורה אוסיף לשלם 35 מיליון דולר באמצעות הקצאת מניות רגילות של אוסיף לסטרוילידר.

כעת לאומי דורש מאוסיף לדרוש חזרה מגאידמק את התשלום שהועבר לידיו במזומן, בטענה כי העברת סכום זה הינה הפרה של התחייבות אוסיף לבנק.

לא רוצה עסקים בישראל; רק "פוליטיקה, תרומות וכדורגל"

"ארקדי גאידמק הגיע להחלטה אסטרטגית, ולפיה בטווח הרחוק הוא אינו רוצה להיות פעיל בישראל בתחום העסקי, אלא רק בפעילות ציבורית ב-3 תחומים: "פוליטיקה, תרומות וכדורגל". כך אומרים היום ל"גלובס" מקורביו של המיליארדר.

לדבריהם, גאידמק מתעקש שאין לו קשיי נזילות ושאחת הסיבות העיקריות להחלטה האסטרטגית לעיל היא 'העליהום' שיש כלפיו. "יש כאן תופעת עדר. יש לו בעיה עם בנק אחד, ופתאום הבנקים האחרים קופצים. היום באולם בית המשפט ישבו עורכי דין של גורמים אחרים שעובדים איתו, בתקווה למצוא אמירות של גאידמק שיוכלו לשמש אותם בדיונים בעתיד. הם אמרו 'הכסף נוזל שם, אז אולי הוא יטפטף גם עליי'", אומרים המקורבים.

לטענתם, סיבה נוספת להחלטה, היא ש"גאידמק מעסיק אנשים לזמן קצר, ואז הם טוענים בעיתון שהוא חייב להם מאות מיליוני שקלים. אולי זה נובע מיחצ"נות לא נכונה שלו, אבל התוצאה היא בלתי אפשרית. ארקדי רוצה לעצור את התחושה הכללית שנוצרה כאן.

"לכן, הוא ייפה את כוחו של עו"ד יוסי שגב במטרה לייצב את המערכת ולנהלה באופן שיאפשר לו להתעסק בפעילותו הציבורית. אם שגב יחליט למכור את אחזקותיו הציבוריות של איש העסקים מתוך מחשבה שזה מחיר נכון, אז הוא ימכור". עם זאת, מדגישים המקורבים, "זו לא מכירת חיסול. גאידמק ימכור אחזקותיו רק בשווי נכון ואמיתי שנכון לדעתו".