רשת המזון המהיר Fatburger מתרחבת בארה"ב, הודות לקניה ווסט

הראפר קיבל זיכיון לפתוח את הסניף הראשון של הרשת בשיקגו ; ל-Fatburger יש היסטוריה של שימוש בסלבריטאים כזכיינים

הנה לך אסטרטגיית שיווק זולה המקבלת תשומת לב: תחתים סלבריטאי כזכיין. Fatburger, רשת המזון מסנטה מוניקה, קליפורניה, מתרחבת לתוך שיקגו בעזרת הראפר קניה ווסט, אחד מבניה האהובים של העיר. לראפר יש זכויות לפתוח 10 סניפים באזור המטרופולין של העיר, כשהסניף הראשון אמור להיפתח בספטמבר.

הראפר, המפיק, ולעיתים גם פעיל פוליטי, איננו הזכיין הסלבריטאי הראשון הכובש טריטוריה חדשה לרשת בת ה-56 שנים. Fatburger גם התבססה על מעצבי דעת קהל שחורים אמריקנים שסייעו בהתרחבות הרשת. בשנה שעברה, מארח תכנית הטוק-שואו, מונטל וויליאמס, פתח חנויות בקולורדו, והראפר פארל וויליאמס פתח את הסניף הראשון בניו יורק. שחקן הפוטבול לשעבר מבולטימור, אורלנדו בראון, רכש גם הוא זכויות לפתוח סניפים של Fatburger בשנה שעברה בוושינגטון.

במקביל, על פי TNS Media Intelligence ירד תקציב המדיה המדידה של Fatburger. החברה הוציאה רק 336 אלף דולר בשנת 2006 ו-192 אלף דולר בשנת 2007. אולי הדג הכי גדול בבריכת הסלבריטאים של Fatburger הוא המשקיע לשעבר מג'יק ג'ונסון, שהחזיק נתח בחברה בין השנים 2001-2003.

"זהו צעד חכם מצד שני הצדדים, גם מצד Fatburger וגם מצד ווסט", אומר ג'ונסון. "לווסט יש שם גדול ונדרש מישהו כמוהו על מנת להביא את Fatburger לשיקגו. זה רק מראה לך כי קניה ווסט הוא לא רק איש בידור מצליח אלא גם איש עסקים חכם".

דארן טריסטיאנו, סגן מנהל בכיר בחברת הייעוץ למסעדות Technomics, אמר כי Fatburger, הידועה כמובן בזכות הבורגרים שלה, היא גם "מקום די מגניב ללכת אליו". למסעדה יש עיצוב רטרו של שנות ה-50 ותיבת שירים (jukebox) המחוברת לרשת ומציעה 150 אלף שירים לבחירה.

"לא מדובר במקום המוכר בורגרים ב-99 סנט", אומר Tristano. "יש למקום ניחוח של הרגשת יוקרה ומוניטין. רק משום שמדובר במזון מהיר לא באמת אומר שהמקום איננו יוקרתי במסגרת עולם המזון המהיר".

למרות זאת, טריסטיאנו אומר כי החברה תאלץ לבצע עוד מהלכים עם קרבתה ל-100 סניפים בארה"ב. (לרשת היו 88 סניפים בארה"ב בסוף 2007).

טריסטיאנו ציין כי 53 המסעדות הזכייניות הכניסו בממוצע 800 אלף דולר בשנת 2007 לחנות, ובסך הכל 42 מיליון דולר. רוב רשתות המזון המהיר משתדלות להקציב לפרסום בין 2%-3%, מה שיקבע תחזית תקציב פרסום שמרנית עבור Fatburger של 800 אלף דולר עד 1.2 מיליון דולר.