"אם המצב יימשך, אג"ח קונצרניות בת"א יגיעו למחירים שלא האמנו שיגיעו אליהם; אף אחד לא מעוניין לקנות בשום מחיר"

כך אמרו ל"גלובס" גורמים בשוק ההון ; רבות מהאג"ח הקונצרניות - כולל אלה של החברות הגדולות והחזקות ביותר במשק - רשמו אתמול נפילה חדה שלא היתה מביישת את אחרונת מניות היתר, ורבות מהן הגיעו לתשואה של אג"ח זבל

יום המסחר אתמול היה תנודתי ועצבני למדי, ובסופו סיימו רבות מהמניות בירידות חדות. עם זאת, חלק משמעותי מהמפולת התרכז בשוק האג"ח הקונצרניות, שרבות מהאגרות הנמנות עליו - כולל אלו של החברות הגדולות והחזקות ביותר במשק - רשמו נפילה חדה שלא הייתה מביישת את אחרונת מניות היתר. מדד התל-בונד 60 איבד אתמול מערכו כ-5%, יותר ממדד המעו"ף ואפילו יותר ממדד הנדל"ן. בכך השלים התל-בונד 60 נפילה של כ-7% בתוך שבוע.

אילו אג"ח בלטו אתמול במיוחד בירידות? האג"ח מסדרה 12 של אפריקה ישראל נפלה היום בקרוב ל-20%. תשואת האג"ח של אפריקה היא 18.2%, מה שמזכיר יותר תשואה של אג"ח זבל ולא תשואת אג"ח של אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בשוק.

הנפילות בשוק האג"ח אמנם בלטו במיוחד בקרב האג"ח של חברות הנדל"ן, אולם לא רק הן סבלו מירידות חדות. כך לדוגמה האג"ח של דש איפקס מסדרה 1 , שהמח"מ שלה נמוך משנה, נפלה היום ב-6% ומגלמת תשואה של 18.6%.

הסיבה המרכזית לנפילות החדות בשוק הקונצרני היא הנזילות הנמוכה המאפיינת אותו לעומת שוק המניות.

בתקופה זו של מפולת בשווקים יש לא מעט פדיונות מקרנות הנאמנות ותעודות הסל, שהן מחזיק משמעותי באג"ח קונצרניות. בשנתיים האחרונות גדלו משמעותית אחזקותיהן באג"ח הקונצרניות, בין השאר בעקבות השקת מדד התל-בונד המכיל את האג"ח הקונצרניות הגדולות בשוק. מדד זה הפך במהרה לפופולרי, ותעודות הסל עליו הכילו נכסים בהיקף של כמה מיליארדי שקלים. אולם, התהפכות המגמה בשווקים הביאה ליציאת כספים מהאפיק, ומנהלי הקרנות והתעודות על המדד נאלצו למכור נכסים בכל מחיר.

מכיוון שהנזילות בשוק הזה כאמור נמוכה יחסית, מתקשים מנהלי הקרנות והתעודות למצוא קונים, והתוצאה היא התרסקות מחירים של האג"ח הקונצרניות.

"ניסינו למכור אתמול אג"ח של אחת החברות הגדולות במחיר נמוך ופשוט אף אחד אינו מעוניין לקנות", סיפר גורם בשוק ההון. "שאלנו באיזה מחיר בכל זאת אפשר למכור, ואמרו לנו שבשום מחיר לא רוצים לקנות עכשיו", הוא הוסיף. היום, מחיריהן של אג"ח קונצרניות רבות נראו מאוד אטרקטיביים אבל גם לפני חודש המחירים נראו כהזדמנות קנייה ונפלו מאז ב-20%, ככה שהמשקיעים מעדיפים שלא לנצל גם השקעות שנראות כביכול כמעניינות.

תשואות לא רציונליות

על פניו נראה כי התשואות הגבוהות של אותן אגרות חוב המדורגות גבוה אינן רציונליות ביחס למצבן של החברות, אך המשקיעים עדיין מעדיפים להתעלם. "אחרי שליהמן ברדרס קרס, המשקיעים חושבים שהכול כבר אפשרי ושאף חברה - גדולה ככל שתהיה - אינה חסינה מפני התרסקות", ציין אחד הפעילים בשוק.

עוד מציינים גורמים בשוק ההון, כי למרות שנראה כי מחירי האג"ח הקונצרניות כבר הגיעו לתחתית, לא מן הנמנע שעוד נראה ירידות חדות מכך. "אם המצב ימשיך להיות שלילי, הפדיונות רק יימשכו, ואז אג"ח קונצרניות עלולות למצוא עצמן במחירים שלא האמנו שהן יגיעו אליהם", הוסיף גורם בשוק ההון.

עוד נציין, כי אם רמות התשואה הנוכחיות בשוק האג"ח הקונצרניות יימשכו או אף יחמירו, הרי שמלבד הפסדים כבדים למשקיעים, עלולות להיות לכך השלכות על החברות המגייסות.

ברמות תשואה של 10-20% באג"ח, חברות גדולות לא ירצו לגייס בשוק ההון, וייאלצו לשוב אל הבנקים, שככל הנראה לא יהיו נדיבים במיוחד בתקופה זו בחלוקת האשראי.

[לאתר אפיקים סולידיים]