עתירה נגד סלילת כביש עוקף בני-ציון: פוגע בסביבה הנופית

לטענת החברה להגנת הטבע, מדובר ב"מרחב נופי ערכי במיוחד באזור המרכז, נכס נופי וסביבתי, אשר אם לא יידעו כיום גורמי התכנון לשמור עליו - הוא ייפגע ללא תקנה"

החברה להגנת הטבע עתרה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כנגד החלטת ועדת הערר מחוז מרכז לאשר את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון לתת היתר לסלילת כביש עוקף בני-ציון (כביש המסילה).

מדובר בכביש באורך 1.6 ק"מ לאורך מסילת הברזל החוצה את מרחב פולג מצפון לדרום. מטרת הכביש היא להעביר את תנועת כלי רכב בציר רוחב ארצי בין כביש 4 לכביש 2 ולהיפך, כדי למנוע תנועה בתוך היישוב בני-ציון כפי שקורה כיום.

על-פי העתירה, מרחב הפולג אותו יחצה הכביש הינו מרחב ירוק רחב ממדים המשמש כבר כיום ואמור לשמש בעתיד כליבה ירוקה רחבת ידיים באזור המרכז. מרחב פולג הוא אחד מתוך 4 מכלולים נופיים באזור המרכז כולו שנפרס מחדרה עד גדרה. לטענת החברה להגנת הטבע, מדובר ב"מרחב נופי ערכי במיוחד באזור המרכז, נכס נופי וסביבתי, אשר אם לא יידעו כיום גורמי התכנון לשמור עליו - הוא ייפגע ללא תקנה. אישור הכביש ללא תוכנית מפורטת הבוחנת את משמעויות הכביש על סביבתו מחייב את בטלות ההיתר שהוצא ללא תוכנית מפורטת כמתחייב".

בעתירה נאמר כי הוועדים המקומיים של המושבים בני-ציון ובצרה וקיבוץ שפיים תומכים בסלילת הכביש ואילו הוועד המקומי של היישוב חרוצים מתנגד לסלילת הכביש. לדברי החברה להגנת הטבע, בעיית התנועה העוברת במושב בני-ציון יכולה וצריכה להיפתר באמצעות הסדרי תנועה ומיתון תנועה ואלו ראוי שיתואמו ויאושרו על-ידי משרד התחבורה ומשטרת ישראל ולא יתכן שכל ישוב בו קיימת תנועה רבה יחייב כביש חדש מחוצה לו בטח לא בהיקפים כה גדולים. (עת"מ 2577/08).