כצפוי: הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים לעליון בגלל ממשלת המעבר

הוועדה היתה אמורה לדון במינוי 3 שופטים לעליון ; נשיאת העליון, דורית ביניש: "האם ניתן וראוי למנות בתקופה זו מינויים שיש להם השלכה ציבורית ויש בהם משום אינטרסים פוליטיים?"

ישיבת הוועדה לבחירת שופטים, שהתכנסה אחר-הצהריים (ב') כדי למנות 3 שופטים לבית המשפט העליון, התפזרה - כצפוי - לאחר ישיבה סוערת, בה טענו 3 שופטי העליון חברי הוועדה כי אין למנות שופטים בתקופה של ממשלת מעבר.

מאחר שלפי החוק החדש שיזם ח"כ גדעון סער, כדי למנות שופט לעליון נדרשת תמיכה של 7 מבין 9 חברי הוועדה - הבינו החברים כי לאור התנגדות 3 השופטים לא ניתן יהיה להשיג רוב.

כאמור, הוועדה התכנסה היום כדי לבחור 3 שופטים לעליון מבין 19 המועמדים. יש להקדים ולומר שבין נשיאת העליון, דורית ביניש, לשר המשפטים, דניאל פרידמן, שוררת מחלוקת באשר לשופטים שצריכים להתמנות.

למעשה, קיימת ביניהם הסכמה רק ביחס לשופט עוזי פוגלמן, שנהוג לזהות כבן-טיפוחיה של ביניש. פרידמן מעוניין למנות את השופטת יהודית צור, שביניש מתנגדת לה מכמה סיבות, ובין היתר משום שלא עברה את "המבחן" של מינוי בפועל בעליון. ביניש מעוניינת במינויים של השופטים צבי זילברטל ודבורה ברלינר (בנוסף לפוגלמן).

ההערכות היו כי לאור העובדה שלא הושגו הסכמות בין פרידמן לביניש, ונוכח החוק החדש המאפשר ל-3 שופטי העליון להטיל וטו על כל מועמד - לא ימונו שופטים.

מאחר שככל הנראה פרידמן לא יהיה שר המשפטים אחרי הבחירות, היה ברור שביניש תנסה לדחות את הקץ ולטרפד את המינויים, כדי שלא תיאלץ להתפשר על מינויה של יהודית צור.

אלא שבניגוד להערכות שהמחלוקת תהיה פרסונלית, הפתיעו 3 השופטים - דורית ביניש, אדמונד לוי ואילה פרוקצ'יה - כשהודיעו בתחילת הישיבה כי לדעתם לא ניתן למנות שופטים משום שהממשלה הפכה לממשלת מעבר.

"האם ניתן וראוי למנות בתקופה זו מינויים שיש להם השלכה ציבורית ויש בהם משום אינטרסים פוליטיים", תהתה ביניש. לתמיכה בעמדתם הם הביאו את בג"ץ לנדשטיין, בו נקבע כי לממשלת מעבר אין סמכות למנות מועצה דתית לפני הבחירות, משום שאין בכך דחיפות.

שאר חברי הוועדה - שני השרים, שני הח"כים ושני נציגי לשכת עורכי הדין - סברו דווקא כי אפשר למנות שופטים גם כיום, משום שישיבת הוועדה נקבעה לפני זמן רב, בטרם נודע שראש הממשלה אולמרט מתפטר.

לישיבה הוזעק היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שתמך בעמדת רוב חברי הוועדה. מזוז אמר כי מאחר שבוועדה חברים רק שני שרים, הרי שמשקלם נמוך וכן משום שמדובר בתפקידים שאינם מאוישים מזה זמן רב. "אנו מצויים בשלב המתון והרך של ממשלת מעבר", הסביר.

כשראו חברי הוועדה כי אינם מצליחים לשכנע את שופטי העליון, שבלא תמיכת אחד מהם לפחות לא ניתן לבצע מינוי לעליון - הוחלט על סיום הישיבה.