עוד חודש שלילי לפוליסות המשתתפות; התשואה הממוצעת מתחילת השנה: 4.86%-

זהו החודש השלילי השלישי ברציפות, והחמישי מתחילת השנה ; רק איילון והראל סיימו עם תשואות חיוביות

רכבות ההרים בוול סטריט ובבורסה באחד העם ריכזו בשבוע וחצי האחרונים את תשומת הלב של הציבור בישראל, ולרגע היה נדמה שהן הולכות להשפיע בצורה דרמטית ובלתי הפיכה גם על תחום החיסכון הפנסיוני. במצב הכנוחי, עדיין מוקדם כמובן להעריך כיצד יסתיים חודש ספטמבר, אבל כששני שלישים מהשנה כבר מאחורינו, ברור כי בכל הקשור לתשואות באפיקים הפנסיונים רק נס יציל את השנה הגרועה הזאת.

חודש אוגוסט היה השלישי ברציפות שבו רשמו חברות הביטוח, בדומה ליתר האפיקים הפנסיונים, תשואות שליליות, ובסך הכל היה זה החודש השלילי החמישי השנה. חברות הביטוח סיכמו את אוגוסט עם תשואות שליליות של מינוס 0.32% בממוצע בקרן י', כשרק איילון והראל סיימו את החודש עם תשואה נומינלית ברוטו חיובית - 0.21% ו-0.06%, בהתאמה.

מנגד, שתי החברות הגדולות בתחום - מגדל וכלל ביטוח - נעלו את הדירוג החודשי עם התשואות הנמוכות ביותר: מינוס 0.52%, ומינוס 0.44%, בהתאמה.

בסיכום שמונת החודשים הראשונים של השנה רשמו כל החברות תשואות שליליות, שעומדות בממוצע על מינוס 4.36%. ב-14 החודשים שעברו מאז פרוץ המשבר רשמו החברות בממוצע תשואה שלילית מצטברת של מינוס 4.86%. התשואה החלשה הזאת פוגעת כמובן בסכום החיסכון הפנסיוני של העמיתים.

יחד עם זאת, התשואה הנומינלית ברוטו היא אינה זאת שנכנסת בסופו של דבר לכיסו של המבוטח. כדי לחשב את הפגיעה האמיתית במבוטחים, צריך לבחון את התשואה הריאלית נטו לאחר דמי הניהול. כאן התמונה לגבי התשואה בפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, מקבלת גוונים חדים וקודרים בהרבה.

בהתחשב בעליית המדד בתקופה הנסקרת, ובדמי הניהול הגבוהים יחסית שגובות חברות הביטוח, התשואה הריאלית הממוצעת נטו של חברות הביטוח בקרן י' (בה נמצאים עיקר הנכסים של המבוטחים), עומדת מתחילת השנה על מינוס 8.52%. המבוטחים שנפגעו בצורה הקלה ביותר הם מבוטחי אליהו, עם מינוס 6.7%, בעוד מבוטחי הפניקס {הפסידו הכי הרבה?} סבלו מתשואה ריאלית נטו של מינוס 10.6%.

במסגרת הנדנדה בשוקי ההון החלטנו להדגיש הפעם גם את השונות שבין המסלולים הקיימים בפוליסות ביטוח החיים, בנוסף לתשואות של המסלולים הכלליים שאנו סוקרים. במסלולים השונים, שנותנים התאמה טובה יותר למבוטחים ולעמיתים, התמונה משתנה בחדות בהתאם לאופיים.

למשל, המסלול המנייתי בפוליסות של הראל רשם בינואר-אוגוסט תשואה שלילית של 15.97%, בעוד שהמסלול השקלי רשם בתקופה זו תשואה חיובית של 5.33%. התמונה דומה גם בהפניקס: שם רשמה החברה תשואה שלילית של מינוס 13.84% במסלול המנייתי (1), ותשואה חיובית של 4.9% במסלול אג"ח 1. בכלל ביטוח נרשמה במסלול המנייתי תשואה שלילית של מינוס 21.96%, בעוד שבמסלול אג"ח נרשמה תשואה מצטברת של 6.35% מתחילת שנה. השונות הזו, והמגמות הללו, מאפיינות את כלל הענף.

אליהו מוכיחה שהסולידיות משתלמת

שלוש חברות בולטות מעל ליתר בדירוג התשואות השנתי. במקום הראשון נמצאת חברת הביטוח אליהו, השחקנית הקטנה ביותר בשוק פוליסות החיסכון בביטוחי החיים. החברה מובילה את דירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים מתחילת השנה עם תשואה מצטברת של מינוס 2.45% בלבד. ההצטיינות של אליהו בתקופת המשבר נובעת בראש ובראשונה מתפיסת עולם סולידית במיוחד, שבהלך השנים הטובות עלתה לה בפיגור ביחס למתחרותיה. החברה מנהלת בקרן י' נכסים בהיקף של כ-616 מיליון שקל, המהווים פחות מאחוז מהשוק כולו.

במקום השני נמצאת חברת איילון, שמנהלת בקרן י' נכסים בהיקף של כ-900 מיליון שקל, עם תשואה שלילית מצטברת של מינוס 2.84%, ואחריה ניצבת מגדל - החברה הגדולה ביותר בשוק עם נתח של כ-38% - עם תשואה שלילית של מינוס 3.24%. בהתחשב בקוטנן של אליהו ואיילון, מגדל היא למעשה המובילה מקרב הגופים הגדולים בשוק.

במקום הרביעי - והשני מקרב הגופים הגדולים - ניצבת הראל. החברה מציגה בשמונת החודשים הראשונים של השנה תשואה נומינלית מצטברת ברוטו של מינוס 4.1%. אחריה נמצאות יד ביד מנורה מבטחים וכלל ביטוח (עם תשואה שלילית מצטברת של מינוס 4.74%).

בתחתית נמצאות שתי חברות. האחת קטנה - הכשרה ביטוח, והשנייה גדולה - הפניקס. הפניקס סוגרת את הדירוג באופן עקבי מתחילת השנה, כשנכון לחודש אוגוסט היא נפגעה במידה הרבה ביותר מהמשבר. זאת בשל חשיפתה הגדולה יחסית לחו"ל, ובמיוחד בשל מחיקות של השקעות ב-CDO. מתחילת השנה רשמה הפניקס תשואה שלילית של מינוס 6.58%.

במסלולי ההשקעות הכלליים של הפוליסות החדשות משנת 2004 ואילך, אליהם מצטרף הרוב המכריע של המבוטחים, נרשמו מתחילת השנה תשואות שליליות בכל החברות. מקרב הגופים המנהלים מעל חצי מיליארד שקל במסלולים הללו בולטת לחיוב מגדל עם תשואה שלילית של מינוס 2.67%, כשהפניקס סוגרת את הטבלה עם תשואה חלשה של מינוס 5.43%. בקרן ט', בה מנוהלים מעל 3.8 מיליארד שקל בכל הענף, רשמו החברות תשואה שלילית של מינוס 0.05% בלבד באוגוסט, כך שהתשואה המצטברת מתחילת השנה מסתכמת שם כרגע במינוס 1.7%. *