האוצר ממשיך ללחוץ: ידין ענתבי דורש מחברות הביטוח לדווח על חשיפתן למבטחי המשנה

באוצר מדגישים כי קבוצות ביטוח משנה כוללות את כל החברות שיש ביניהן קשרים עסקיים מהותיים - למשל כל חברות ביטוח המשנה שבבעלות קבוצת AIG

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות ידין ענתבי, ממשיך לנסות ולכמת את החשיפה של חברות הביטוח בישראל להתפתחויות אפשריות במשבר בגופים הפיננסיים בעולם. אתמול (ד') שלח האוצר הנחיה לחברות הביטוח, לפיה עליהן להעביר דיווח עדכני על חשיפתן לחברות ביטוח משנה.

האוצר דורש מהחברות דיווח לגבי החשיפה העדכנית לסוף יוני האחרון (הדו"חות הכספיים האחרונים), ל-10 קבוצות ביטוח המשנה הגדולות ביותר עמן הן עובדות. באוצר מדגישים כי קבוצות ביטוח משנה כוללות את כל החברות שיש ביניהן קשרים עסקיים מהותיים - למשל כל חברות ביטוח המשנה שבבעלות קבוצת AIG, שקרסה לאחרונה ונדרשה להצלה מהממשל האמריקני.

חשיפה מאזנית

באוצר מדגישים עוד כי גובה החשיפה ייעשה לפי החשיפה המאזנית ולא יכלול את החשיפה בגין מקרי קטסטרופות (דהיינו למקרים של רעידות אדמה). זאת מתוך רצון של האוצר לכמת את החשיפה העכשווית של חברות הביטוח המקומיות בהסכמי ביטוח המשנה שלהן.

על חברות הביטוח להעביר את הדיווח האמור לאוצר עד יום ראשון הקרוב (28 בחודש). זאת בהמשך לשורת חשיפות של חברות הביטוח והגופים הפיננסיים שדרש האוצר בימים האחרונים (ובדחיפות רבה), בהן החשיפה של המוסדיים לחו"ל, לענף הנדל"ן ולארבעת ה"טייקונים" הגדולים במשק - נוחי דנקנר, יצחק תשובה, אליעזר פישמן ולב לבייב.

חברות הביטוח נוהגות להוציא לחו"ל סיכונים שהן לוקחות על עצמן במסגרת הפעילות הרגילה שלהן. הוצאת הסיכונים הזו נעשית באמצעות קניית ביטוח משנה מקבוצות ביטוח גדולות (כולן זרות), המתמחות בביטוחים אלה. עם זאת, גם במקרה ויש ביטוח משנה, הרי שהחשיפה של החברה המקומית ביחס למבוטחים שלה היא מלאה, כך שאם חברת ביטוח משנה לא משלמת את הסכומים להם התחייבה, חברות הביטוח המקומיות העובדות עמה עשויות למצוא עצמן בבעיה גדולה כשהן יחויבו בתשלום הכיסוי הביטוחי המלא למבוטחים.