כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס": קבוצת אי.די.בי תייבא רכב סיני לישראל

מקורות בענף הרכב: מעבר לזיכיון האסטרטגי, כניסת אי.די.בי לתחום ייבוא רכב היא שינוי אסטרטגי בענף

חברת כלל תעשיות והשקעות מקבוצת IDB דיווחה כי חתמה אתמול על הסכם מסגרת כללי לייצוג בלעדי לייבוא מכוניות החברה הסינית "BYD" לישראל. החברה הודיעה כי תחילת ייבוא המכוניות לישראל כפופה לקבלת כל האישורים הנדרשים, לרבות האישורים הנדרשים לייבא מכוניות לישראל.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", מתכוונת החברה הסינית לייצא לישראל בשלב הראשון מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות עם סוללה נטענת, במטרה לבחון את השתלבותן בתשתית הטעינה העתידית לרכב חשמלי שתקום בישראל וכהכנה לקראת ייצוא המכוניות לאירופה.

בכירי חברת BYD ביקרו בישראל בתחילת החודש ונפגשו, בליווי בכירים מקבוצת IDB עם נשיא המדינה שמעון פרס. על הזיכיון של BYD התמודדה על לרגע האחרון גם קבוצת "מאיר", יבואנית וולבו והונדה, אולם היא לא הגיעה אל קו הסיום. בנוסף נטען בענף כי גם חברת המזרח, בבעלות משפחת עיני, מחזיקה בהסכם עם חברת BYD הסינית שנחתם לפני מספר שנים וייתכן כי הדבר יוביל למאבק משפטי.

חברת BYD הסינית היא שלוחת הרכב של קונצרן הסוללות BYD, שנחשב לשני בגודלו בעולם. הקונצרן נסחר בבורסה של הונג-קונג ומחזיק במשאבי מחקר ופיתוח נרחבים בתחום הסוללות. החברה פיתחה באופן עצמאי סוללות מטיפוס "ליתיום ברזל פוספט", שמעניקות לטענתה טווח נסיעה של כ-200 עד 300 קילומטר על כוח חשמלי בלבד למכונית נוסעים בגודל מקובל, שיכולה לשאת ארבעה-חמישה נוסעים.

עד כה הציגה החברה משפחתית קטנה חשמלית ומיניוואן נוסעים מודרני חשמלי, ששניהם היוו חלק מצי הרכב של האולימפיאדה בבייג'ין. לחברה יש גם שני דגמים עם הנעה היברידית, שמשלבת מנוע בנזין רגיל וסוללה נטענת, שיכולה לספק טווח נסיעה של כמה עשרות קילומטרים על חשמל בלבד.

במקביל פיתחה החברה עמדת טעינה, שמסוגלת לטענתה לבצע טעינה מואצת וכמעט מלאה של סוללות רכב בתוך דקות בלבד.

בענף הרכב מציינים כי מעבר לקבלת הזיכיון של BYD הכניסה של קונצרן איי.די.בי לתחום ייבוא הרכב היא אירוע אסטרטגי בענף ייבוא הרכב. בענף מעריכים כי אי.די.בי מתכוונת להפוך לשחקנית מרכזית בענף הן בזירת הרכב החשמלי העתידי, מול קבוצת האחים עופר, והן בתחום הרכב הרגיל באמצעות מותגי רכב אחרים בעתיד. בנוסף מעריכים בענף כי אי.די.בי מתכוונת למנף את פעילות הרכב שלה ולהרחיב אותה גם לשווקים אחרים במרכז אירופה.

אתמול הודיעה גם חברת חומר למחשבה שבבעלות אורי פלחה כי חתמה על הסכם לייבוא מכוניות חשמליות לישראל עם חברת PTCEV הסינית. לדברי החברה, שיווק המכוניות בארץ יחל כבר ב-2009. המהירות המירבית שלהן תגיע למעל 100 קמ"ש וטווח הנסיעה בטעינה מלאה יהיה כ-250 ק"מ.