ללקק את השפתיים: "גלובס" מציג את מתנות שוקולד הגורמה המקוריות ביותר

שוקולד גורמה איכותי באריזות מהודרות מספק תחרות הולמת לבקבוקי היין, זרי הפרחים ויתר המתנות לחגים ; הלהיטים: שוקולד עם אחוזי קקאו עד 90%, מילויים מקוריים כמו צ'אי מסאלה ושוקולד בהקדשה אישית

"9 מתוך 10 אנשים אוהבים שוקולד. העשירי משקר", כך אמר פעם ג'ון ק. טוליוס, אמן קריקטורות אמריקני ופריק שוקולד. בדומה לענפי הגורמה השונים, גם השוקולד זוכה לעדנה ולשדרוג בשנים האחרונות. נהרות של שוקולד זרמו מאז החדיר לכאן המותג "מקס ברנר" בשנות ה-90 את הרעיון של שוקולד איכותי בעבודת יד, וכיום ממלאות את הארץ יצירות מופת אסתטיות הממתינות להתפצפץ על בלוטות הטעם.

אמציה בן-אליעזר, מנכ"ל ובעלים של השוקולטרי TRINIDAD, מעריך כי שוק השוקולד בישראל מגלגל 1.5 מיליארד שקל בשנה, כאשר נישת הגורמה מוערכת ב-15-20 מיליון שקל. "יש דרישה לשוקולדים כהים ומרירים, בעלי אחוזי קקאו הנעים בין 40% ועד ל-90%", הוא מוסיף.

לא רק פריקים של שוקולד מוכנים לשלם עבור יצירות המופת המתוקות. מארזי שוקולד הפכו למתנה פופולרית בעיקר בחגים - על-ידי השוק המוסדי והפרטי. "המפעל שלנו עובד מסביב לשעון במטרה להדביק את קצב ההזמנות", אומר השוקולטייה רואי גרשון, בעל רשת ROY שוקולד, המונה 6 סניפים.

"שוקולד הוא עניין של טעם ולא טרנד", פוסק השוקולטייה הוותיק מישי (מיכאל) בלוג מ"מישי, בוטיק שוקולד גורמה" בטבעון. "זה לגמרי בסדר לאהוב שוקולד חלב "נקי" וללכת עם זה עד הסוף. לא חייבים לאמץ תיבול שמשתלב בסטייק אנטריקוט עם שוקולד".

גרשון מסכים שבחירת הפרלין נתונה לטעם האישי בלבד, ומדגיש כי "יש לא מעט חובבי מילויים הרפתקנים". ואכן, בדומה לענף הגלידות, בחנויות השוקולד תמצאו טעמים שונים ומשונים האופייניים לתעוזה הישראלית, שכנראה לא תמצאו בחנויות השוקולד המעודנות באירופה. כך למשל, בימים אלה ב-ROY מוצעים פרלינים במילוי צ'אי מסאלה, קרם נענע וקליפת לימון, ובין 50 מיני הפרלינים של TRINIDAD תמצאו פרלין בטעם צ'ילי, במילוי יסמין או ג'ינג'ר, ופרלין פסיפלורה ושוקולד לבן. הטעמים משתנים לפי שגעונות השוקולטייה.

"הצרכן הישראלי מגלה פתיחות לטעמים חדשים ולא צפויים, ולפיכך אנחנו מפתחים סגנון משלנו. גם כמתנה, אוהבים להפתיע עם שוקולדים מקוריים, כמו בלוק של ק"ג שוקולד ועליו הקדשה אישית", אומר גרשון.

מהו אורך חיי הפרלין? "שבוע עד עשרה ימים", אומר בלוג. האחסון האידיאלי הוא בטמפרטורה של 18-19 מעלות. מעבר לכך, "השוקולד לא יהיה מקולקל, אבל יאבד את החיות שלו". לא מומלץ לאחסן שוקולד במקרר משום שהוא סופח לחות וטעמים.

גרשון מוסיף שגם תהליך הטמפרינג, האמון על הברק והאיכות של השוקולד, נפגם בטמפרטורה הנמוכה מ-12 מעלות. "הכי מומלץ לאחסן שוקולד בבטן, ולכן רצוי לרכוש שוקולד כמה שיותר סמוך לצריכתו", הוא מסכם.

מדע הפרלינים

מהם הקריטריונים לשוקולד משובח? לדברי בלוג, הראשון במעלה הם חומרי הגלם, אבל אלה לא יפיקו את התוצר הרצוי ללא ידע, חיך השוקולטייה וטכניקת ההכנה. ויזואלית, מסביר בלוג, צריך שפרלין טוב ייראה מבריק וחלק ולא מקומט ושפרלין קובייתי, לא צריך להיות עם שקע אלא בחיתוך ישר. "גוון מט, כתמי צבע או בועות אוויר יעידו על איכות הפרלין", מוסיף גרשון.

והמדד העיקרי? לטעום. "פרלין טוב הוא כזה שאחרי ביס אחד משהו יתפוצץ בפה והמון טעמים ימלאו את החיך", אומר בלוג. "קליפת הפרלין צריכה להיות דקיקה ופציחה כך שממש נרגיש ונשמע את הקראנץ' עם הביס", מוסיף גרשון, "אם יוותרו סימני השיניים, מדובר בשוקולד שלא אוחסן כראוי או שאיכותו לא טובה".

מפת השוקולדים המלאה

כאמור, שוקולטיירים ישראלים מציעים את מרכולתם ברחבי הארץ. לצד היצירות המוקפדות של מקס ברנר, נזכיר את הבוטיקים: רותי שוקולדים ברמת-השרון, המציעה מגוון מוצרים אסתטיים דוגמת פרלינים במגוון מילויים ושילובים מעניינים ובהם צבעוניות מפתיעה, מעשה ידיה של השוקולטייה רותי מלמד. גבי הופשטטר, האמונה על יצירות השוקולד למותג "גבריאל", "עמק השוקולד" ו"עין כרם המתוקה" בירושלים.

בראש העין וברעננה חנויות "שוקולדה" המציעות מוצרי שוקולד פרי-ידיה של השוקולטייה יעל מילשטיין: משקאות שוקולטה, שוקולדים אישיים על מקל, 24 סוגי פרלינים ועוד. השוקולטייה אלי טראב לחנות התל-אביבית "קרדינל", והבונבונים המשובחים של Deaches הנמכרים ברחבי הארץ.

במושב נחלים תמצאו את "ממלכת השוקולד" של השוקולטייה נטע סופר, המציעה פרלינים במילוי פירות טריים, צ'ילי וליקרים, לצד טבלאות שוקולד מתובלות.

שוקולדים משובחים וכשרים למהדרין מייצרת במודיעין השוקולטייה עליזה סיקירסקי תחת המותג "או-שוקולה", ובקיבוץ דגניה ב' מציגה גלית אלפרט את מעשה ידיה בחוות השוקולד "גליתא".

שוקולד בעבודת-יד אפשר למצוא גם באירועים עסקיים או פרטיים: ב"שוקויה" מציעים מעדניית שוקולד גורמה ניידת לאירועים אקסקלוסיביים (כ-35 שקל לאדם) לצד מוצרי השוקולד המיוצרים בקיסריה.

לבד מהתוצרת המקומית לא נוכל להתעלם מהשוקולד המשובח שעושה דרכו ארצה - מטובי המותגים נמכרים בישראל: לאונידס, דסקלידס, גודייבה, טוישר ועוד.

שוקולד אישי

כמו במדינות מערביות המוקירות את החטא המתוק, מארז פרלינים משובחים מהווה מתנה מוערכת, ההופכת לאישית גם בזכות הדפסות על גבי השוקולד. כדי לשוות למתנה נופך עדכני, מהדורות החג כוללות שוקולדים בשילוב עם דבש או תפוחים, פרלינים המעוצבים כסמלי החג או בעלי כיתוב רלוונטי.

לצד התוכן, אריזות צבעוניות ומעוצבות מקרטון או מפח, סרטי עיטוף ואסתטיקה מוקפדת, הם חלק אינטגרלי מהמתנה. "לאריזה ממד קריטי. לצד הפיתוחים של מוצרי השוקולד, אנו עמלים על פיתוח מוצרים משלימים שממציאים את השוקולד מחדש", מסביר גרשון.

המחירים תלויים בכמות, במוצרים ובמארזים: לדוגמה, ב-ROY חלת-דבש משוקולד עולה כ-30 שקל, ליקר דבש-שוקולד בבקבוק מעוצב ב-60 שקל, מארזי דובשניות 25-50 שקל ועוד.

קו המתנות של מקס ברנר לחג כולל מארזי פרלינים מ-44 שקל (עבור 9 יח') - 160 שקל (36 יח') לצד מארזי הפח המעוצבים שמחירם 110-350 שקל.

אריזות שי ב"נטע בשביל השוקולד" מתחילות ב-60 שקל ומארזי השוקולדים ב-TRINIDAD נמכרים ב-28-96 שקל (מחיר לשליחות מ-35 שקל).

האתר www.chocolove.co.il מציע משלוחים של שוקולדים בעבודת-יד מעשה ידיהם של מיטב השוקולטיירים הישראלים. המארזים מעוצבים בהתאמה אישית, ומגיעים (תוך שמירה על טריות) בקופסה מהודרת שמפרגנת כאמור ליוצרים המקומיים (מ-120 שקל).

מחיר לפרלין בודד הוא 3-6 שקלים. אלה נמכרים גם בקופסאות של 4, 9, 16, 36 יחידות ועוד, או במשקל. טבלאות השוקולד נמכרות מ-14 שקל ליחידה ומחירי הגימיקים משתנים.