בסנאט ינסו להגיש את תוכנית החילוץ לאישור חוזר - אבל רק לאחר צאת ראש השנה מחר

חברי הסנאט נמצאים בבעיה בנסותם למצוא פשרה מקובלת על הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד ; על הצעת החוק לזכות ב-12 קולות נוספים

"זה לא נגמר עד שהגברת השמנה שרה", אומר הביטוי הידוע באנגלית, וכפי שהדברים נראים כיום, תוכנית החילוץ של שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, לשווקים הפיננסים בכספו של המשלם הממיסי (700 מיליארד דולר) עשויה לצאת לפועל למרות הכל - לרבות הדחייה שלה אמש (ב') בקונגרס ולמרות אינספור הדיווחים לגבי גורלה בשבוע וחצי שעברו מאז הגיחה לאוויר העולם.

בסנאט ינסו להגיש את תוכנית החילוץ לאישור חוזר - אבל רק מחר, לאחר צאת ראש השנה מחר. בסוכנות הידיעות בלומברג מעריכים היום כי לנבחרי העם האמריקני לא נותר מקום רב למיקוח, ועם זאת, חברי הסנאט נמצאים בבעיה: זאת, בנסותם למצוא פשרה מקובלת על הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד.

על הסנאטורים להביא לצמצום התוכנית באופן שתהיה מוסכמת על הרפובליקנים המתנגדים עקרונית להתערבות הממשל בשוק החופשי. זה בדיוק מה שעשוי להקשות עליהם בניסיון לרצות את הדמוקרטים - המעוניינים להשתמש בתוכנית כמנוף סוציאלי שיקל גם על "משתמשי הקצה", לווי ה-Sub-Prime שבתיהם עומדים בפני עיקול, למשל.

על הצעת החוק לזכות ב-12 קולות נוספים, לאחר שנדחתה אתמול ברוב של 228 קולות מול 205 קולות, דחייה שהביאה לרעד בשוקי ההון בכל העולם ובייחוד בוול סטריט עצמה, שם נרשמה מפולת כה חדה שלא נראתה כמותה מאז המשבר של אוקטובר השחור ב-1987 לפחות.

הדמוקרטים מעוניינים בפיקוח רחב יותר על התוכנית, תוך הטלת מגבלות על האפשרות לתגמל את בכירי וול סטריט, ולהקל על בעלי הבתים המתקשים בהחזרי המשכנתא, כאמור. חלק מהם מעוניינים בהפרשה לחובות מסופקים מיוחדת - שתאפשר לשופטי בתי המשפט לפירוקים לפסוק על שינוי תנאי המשכנתאות ללווים פרטיים פושטי-רגל, אפילו במחיר של הפחתת קרן ההלוואה ההתחלתית, מהלך לו מתנגדים הרפובליקנים נמרצות.

הרפובליקנים מעוניינים שה-FDIC, תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי, יטול על עצמו חלק גדול יותר בתוכנית. על פי הצעתם, ה-FDIC ינפיק למוסדות העמידים אשראי תעודות אשר יוכלו לשמש כהון, אותו הבנקים יצטרכו לפרוע בתוספת ריבית. ההצעה כוללת גם את האפשרות להכתיב לבנקים איך להתנהל באמצעות התאגיד, דבר שהדמוקטים מתנגדים לו.

"אנחנו לא מתכוונים לעזוב פה מבלי לסיים את העבודה", סיכם היו"ר הדמוקרטי של ועדת הבנקאות של הסנאט, כריסטופר טוד.