הבנקים המסחריים נותנים לבנק ישראל לנהל את הדולרים: הפקידו בספטמבר יותר מ-1.1 מיליארד דולר

בחודשיים האחרונים הקטינו הבנקים המסחריים הישראלים את הפקדות הדולריות שלהם בכ-440 מיליוני דולרים

מבנק ישראל נמסר כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש ספטמבר 2008 ב-36,122 מיליוני דולרים, גידול בסך 2,481 מיליוני דולרים או כ-7% לעומת סוף החודש הקודם.

כמדי חודש, מאז הכרזה על תוכנית רכישות המט''ח על ידי בנק ישראל, הרוב הגדול מוסבר על ידי רכישות של הבנק המרכזי בסך 1,900 מליוני דולרים במהלך המסחר במסגרת התוכנית.

אך החודש המשבר הפיננסי העולמי בא לידי ביטוי בנתוני היתרות: הבנקים המסחריים הישראלים החליטו בצעד חריג, להפקיד כנגד מטבע חוץ סכום של כ-1,110 מליוני דולרים, סכום עתק לעומת החודשים האחרונים.

לצורך המחשה, בחודשיים האחרונים הקטינו הבנקים המסחריים הישראלים את הפקדות הדולריות שלהם בכ-440 מיליוני דולרים.

התופעה החדשה מוסברת בכך שהמשבר הפיננסי הפוקד את ארצות הברית גרם לישראלים למשוך את ההשקעות הדולריות והיותר מסוכנות כעת ולהביאם ארצה, תוך הפקדת הדולרים בבנקים מסחריים, שכן שוק ההון הישראלי מצליח להצטייר כאי בודד ששורד ועובר את המשבר בצורה טובה יחסית.

המשקיעים הישראלים מפקידים את הדולרים בבנקים המסחריים שנמצאים תחת פיקוח יותר הדוק של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות רוני חזקיהו. את העודף הדולרי שנוצר, החליטו הבנקים המסחריים, בצעד חריג ולנוכח המצב החדש שנוצר, להפקיד בבנק ישראל, שכן בנק ישראל הוא, בין היתר, הבנק של הבנקים.

בכיר בבנק ישראל הסביר ל"גלובס" כי "מדובר בהבאת אמון מוחלטת בניהול הסיכונים והנכסים שמבצע בנק ישראל, שכן, אנו לא מכניסים את הדולרים למרתף, אלא משקיעים אותם בשוק ההון, שכעת כידוע סוער במיוחד".

"כנראה שהבנקים המסחריים מעדיפים שאנו ננהל את הדולרים כי הם סומכים בנו. בכך הם נותנים לבנק ישראל לנהל את הנזילות הדולרית במשק" סיכם הבכיר.

בכך נוצר מצב שבו בנק ישראל מנהל את השקעות הדולריות של האזרחים, מצב שעל פי ההערכות צפוי להימשך. עוד הסביר הבכיר כי "מדובר בתופעה יוצאת דופן. בכל העולם יש משבר נזילות וכאן בישראל יש לבנקים המסחריים מיליארד דולר כדי להפקיד. זה סימן ניכר כי אין בארץ בעיה של נזילות, לפחות נזילות דולרית".

הגורם היחיד שתרם החודש לירידת ביתרות המט''ח של בנק ישראל הוא תשלום חוב חיצוני בסך כ-541 מיליוני דולרים.