שעון החול של סטרלינג אוזל

סטרלינג הפכה לציבורית טרם זמנה ונכנסה לתסבוכת אג"ח ; עדיף למחוק אותה מהמסחר

בתחילת השבוע, סיפקה חברת ההיי-טק סטרלינג , שנסחרת בבורסה בתל-אביב, מידע משמח למחזיקי איגרות החוב שלה: חברת אלרון , בעלת השליטה המרכזית בחברה, התחייבה לרכוש אג"ח בהיקף של עד 16 מיליון שקל, בנוסף לאג"ח בהיקף של 9 מיליון שקל שבהם היא מחזיקה כעת.

המהלך, שכונה בסטרלינג "מתווה לחיזוק איתנותה הפיננסית של החברה", מתבצע על רקע סימנים לאי שביעות רצון של רוכשי האג"ח בהנפקה ודרישה לפירעונם המוקדם, לאחר שהוחזקו מאז ההנפקה בידי נאמן.

במקביל, סטרלינג, שמפתחת אנטנות לקליטה ושידור לווייני של תקשורת למטוסים, הודיעה לפני כשבוע וחצי על הסכם מכירה ראשון על סך כ-9 מיליון דולר, זאת לאחר חמש שנות פעילות ללא הכנסות כלל. החשיבות של ההסכם קשורה ישירות לאג"ח שגויס בהנפקה ביוני 2007: סטרלינג התחייבה כי עד לסוף נובמבר 2008 תציג הזמנות למכירות בהיקף של כ-50 מיליון דולר. במידה ולא תעשה כן, הבטיחה החברה, היא מחויבת להחזיר מיידית את החלק היחסי למשקיעים מתוך כ-31 מיליון שקל שגייסה באג"ח. ככל שמתקרב המועד, נעשים בעלי החוב רגישים יותר וסימן לכך הוא המספר הגבוה של אסיפות מחזיקי האג"ח שנקבעו בשבועות האחרונים.

סטרלינג בסך הכול חברה טובה. הטכנולוגיה, שמבוססת על ידע שנצבר ברפא"ל, נחשבת מבריקה; ההנהלה - מיכה לורנס כמנכ"ל ודן חלוץ כיו"ר - היא ראויה; השוק - אספקת אינטרנט מהיר למטוסים אזרחיים ומטוסי מנהלים - הוא חם; והלקוחות צריכים את המוצר. אז מה הבעיה? החברה הפכה לציבורית טרם זמנה.

לאלרון יש החזקות בלא מעט חברות, לפחות שתיים מהן בשליטתה והיו ראויות לא פחות להגיע לבורסה בת"א: מדינגו ו-Wavion. באלרון בחרו להנפיק את סטרלינג, ושנה ושלושה חודשים לאחר ההנפקה קשה למצוא מרוויחים מכך. המשקיעים שהצטרפו למחזיקי המניות בחברה פחות או יותר בשלב ההנפקה, מחקו כ-70% מכספם, הסחירות במניה נמוכה והמחזורים לא נראים.

אלרון מצידה, לא מצאה שותפים חדשים שיאזנו את הסיכון והסיכוי בהשקעה הנוכחית. החברה רכשה כמעט 30% מההון שהונפק (אג"ח ומניות) בכ-16 מיליון שקל, וכעת היא תרכוש אג"ח בשווי של 16 מיליון שקל נוספים, וגם תכניס את היד לכיס להשתתף בהמשך מימון פעילות החברה עם הלוואה של כ-2 מיליון דולר. סטרלינג עצמה לא הרוויחה מזה. מלבד הפיכתה לציבורית, הרי הסכום שגויס (כ-57 מיליון שקל), אינו גבוה ובקצב שריפת המזומנים הנוכחי (כ-20 מיליון שקל בשנה) הוא יספיק לה לפחות משנתיים ללא הכנסות.

כדאי גם להעיף מבט בבעלי מניות המיעוט: שורה של בתי השקעות, שכנהוג במקומותינו קשורים במישרין ובעקיפין לחתמי ההנפקה. כל אלו יוצרים הרגשה של חברה שפשוט הכריחו אותה להיות ציבורית. ייתכן שהכול הוא טעות איומה, והתוכנית המקורית הייתה לסדר למשקיעים - הוותיקים והחדשים - הצפת ערך מהירה.

אלא שמשהו השתבש לאורך הדרך ועד שסטרלינג תמכור בהיקפים שיחזירו את אמון המשקיעים יעבור עוד זמן אם בכלל. והנה עצה לדורון בירגר, מנכ"ל אלרון: פשוט תמחוק את סטרלינג מהמסחר. זה יעלה הרבה פחות ואולי ניתן יהיה לחזור ולהנפיק את סטרלינג שוב, בעתיד, כאשר הצלחתה תהפוך לעובדה ולא לספקולציה. *