לא לכולם יש 700 מיליארד דולר: באיסלנד חוששים שלממשלה אין מספיק הון לחילוץ

לאחר ההלאמה של גליטניר השבוע, במדינה הקטנה מתגבר החשש שיוזמת האוצר להזרים הון למערכת לא תהיה אפקטיבית ושהמדינה עומדת בפני קריסה של בנק מקומי

ממשלת איסלנד אמורה להודיע היום (שבת) על הזרמת נזילות לשווקים ולמערכת הבנקאית שלה, בדומה לתוכנית החילוץ האמריקנית. היועץ הכלכלי של ראש ממשלת איסלנד אמר לבלומברג: "אנחנו עובדים על התוכנית. אם מסתכלים על מצב השווקים, זה ברור שאנחנו חייבים לעשות זאת בהקדם האפשרי".

המטבע המקומי, כתר (קורונה) איסלנדי, צנח ב-12% לעומת האירו השבוע, לאחר סדרה של הורדות ריבית של הבנק המרכזי האיסלנדי והלאמה של הבנק השלישי בגודלו במדינה, גליטניר (סימול: GLB:IR בבורסת איסלנד). הממשלה הזרימה לבנק 827 מיליון דולר ביום שני שעבר תמורת 75% ממניותיו.

גורמים בממשלה רמזו כי הפעולה הזו תהיה ההלאמה היחידה שהממשלה תבצע. עוד אמרו פקידים בכירים, כי הממשלה לא תמהר למכור את המניות שלה בבנק, והיא תעשה זאת רק כשהוא ייצא מכל סכנה, או כאשר יימצא לו קונה מתאים. החילוץ של גליטניר דווקא הגביר את החשש במגזר הבנקאי האיסלנדי כי הממשלה לא תוכל להזרים מספיק הון כדי לאושש את כלל המערכת.

מחיר הביטוח נגד חדלות פירעון (CDS) של אג"ח משרד האוצר של איסלנד הגיע לשיא ביום ו', 17.5% מראש ועוד 5% לשנה. היקף האג"ח הממשלתיות עומד על 10 מיליון אירו (13.8 מיליון דולר). הידיעות על הלוואה אפשרית מקרן המטבע הבינלאומית נדחו על-ידי היועץ הכלכלי, שאמר כי "הכסף שקרן המטבע מסוגלת לספק הוא מינימלי. אנחנו המדינה השישית בעושרה ביחס לגודל האוכלוסייה. אנחנו עובדים על רעיונות שונים להזרמת נזילות למערכת, אבל קרן המטבע היא לא אופציה".

בנאום בפרלמנט האיסלנדי אמר אמש (ו') ראש הממשלה גיר הארדה כי "המצב הכלכלי החמיר מאוד בזמן האחרון. נדיר שהממשלה, חברות, בעלי בתים, והציבור הפרטי עומדים בפני קשיים כאלה".

האינפלציה באיסלנד עשויה להגיע ל-20% לאחר הצניחה האחרונה של הקורונה. יעד האינפלציה של הבנק המרכזי עומד על 2.5%. בספטמבר הגיע ממד המחירים לצרכן באיסלנד ל-14% בחישוב שנתי.